Ingezonden brief

Geen achterstanden wegwerken, maar vertragen

Docent Nederlands en decaan Maurice Vink van de CSB schreef in december een ingezonden brief naar de Volkskrant. Wat motiveerde hem om in de pen te klimmen?

“Het begon allemaal met een bezoek van Nieuwsuur aan onze school. Het programma maakte een item over de besteding en de opbrengst van de NPO-gelden. Ik vertelde daarin mijn ervaring als mentor van een zogeheten halfklas*, die is gefinancierd met geld van het NPO. Op mijn televisieoptreden kreeg ik van een kennis een uitgebreide reactie die ik net zo uitvoerig beantwoordde. Dat nog eens overlezend, bedacht ik me dat het wellicht aardig was om het naar de Volkskrant te sturen. En toen werd het ook nog geplaatst.

Verrijkend

Ik lees dat op veel scholen de NPO-gelden besteed worden aan activiteiten die uitgevoerd worden door commerciële partijen. Dat heeft de overheid deels zelf in de hand gewerkt door op hun NPO-menukaart trainingen van externe partijen te zetten. Maar volgens mij is het niet de bedoeling dat andere partijen hier veel mee verdienen, maar dat je er als school zelf inventief mee omgaat. Dat je kijkt naar duurzame oplossingen waarbij je je eigen mensen inzet. Zodat wanneer de NPO-regeling na twee jaar stopt, interventies niet ineens ophouden te bestaan. Over dat kortetermijndenken van de overheid kan ik me echt opwinden. De oplossing? De overheid moet scholen de kans bieden om leerlingen langer over de stof te laten doen. Laten we het niet hebben over het wegwerken van achterstanden, maar over vertragen. Laat leerlingen er maar een jaar langer over doen; dat is denk ik heel verrijkend voor leerlingen.

Te cognitief

Waarom ik het nog meer zo belangrijk vind om te vertragen? Al langer maak ik me zorgen over de efficiency en meetbaarheid binnen het onderwijs: het behandelen van de lesstof die op het centraal schriftelijk examen wordt getoetst, staat bij veel vakken centraal. Het cognitieve aspect voert in het onderwijs vaak de boventoon. Maar het onderwijs behelst zoveel meer: literatuur, sociale en culturele vaardigheden oefenen, loopbaangesprekken. Ik zie om me heen dat bij veel docenten die (nog) niet het overzicht hebben van de gehele lesstof die aspecten er snel bij inschieten. En dat is jammer.

Tweedeling

Een laatste ontwikkeling die me zorgen baart is dat ouders die het kunnen betalen, ervoor zorgen dat hun kind bijles krijgt. Al langer zien we – ook bij ons op school – dat leerlingen daardoor een bomvolle agenda hebben, waarin nauwelijks meer ruimte is voor ontspanning. En sommige leerlingen doen niets meer tijdens les, omdat ze ‘het toch wel vanmiddag bij bijles maken’. Naast dat ik de druk voor kinderen te groot vind, zorgt dit ook voor een tweedeling in de maatschappij. En volgens mij moeten we als onderwijs die kloof juist dichten. Mijn ingezonden brief in de krant is door een lezer op Facebook geplaatst en daar kwamen allerlei positieve reacties op. Ik snap het ook wel: mijn standpunt is niet iets waar je tegen kunt zijn, maar het is toch fijn te weten dat meer mensen dit probleem onderkennen.”

Lees hier het artikel.

Bekijk hier de uitzending van Nieuwsuur van 7 december.

* De halfklassen op de CSB bestaan uit maximaal 15 leerlingen. Idee is dat de leerlingen na het schooljaar 2021/2022 hun achterstanden weggewerkt hebben, de nieuwe stof eigen hebben gemaakt en gewoon kunnen doorstromen naar volgend jaar, op hetzelfde niveau. Ze krijgen zo de mogelijkheid om onvertraagd door te stromen en zonder vertraging hun diploma te halen.