‘Meer creatieve vakken in het onderwijs’
Met zo’n 134.000 volgers op YouTube, 65.000 volgers op Instagram en een contract bij Talpa is Annemarie Lekkerkerker alias ‘de Kleine youtuber’ carrièretechnisch al behoorlijk aan de weg aan het timmeren. Je zou bijna vergeten dat ze pas 17 jaar is. Vorig jaar deed ze examen op het Hervormd Lyceum Zuid (HLZ). Hoe ervoer zij haar schooltijd?
Wat heeft jou het meest geïnspireerd op het HLZ?
“De CKV-lessen van mevrouw Bosch vond ik altijd heel leuk. Dat ging over beeldende kunst, acteren, muziek. Het was anders dan de theorielessen. Natuurlijk liggen de creatieve vakken mij ook, maar het is volgens mij goed dat elke leerling hiermee in aanraking komt. Al tijdens mijn schooltijd was ik creatief bezig en maakte ik video’s: comedy en bijvoorbeeld challenges aangaan met andere YouTubers. Nu zit ik bij Talpa. Dat is wel cool, ja.”
Hoe heb je wat je op school leerde gebruikt voor je eigen filmpjes?
“Nou, ik moet zeggen dat ik mezelf veel heb aangeleerd, zoals monteren. Wel heb ik mijn profielwerkstuk in de vorm van een documentaire gemaakt. Het ging over welk effect seksistische songteksten van raps hebben op jongeren. Mijn docenten meneer Klik en Bouma waren gelijk enthousiast om het onderzoek in de vorm van een documentaire te gieten. Ik heb er een 9 voor gekregen, dus het was waarschijnlijk wel goed, haha.”
Als jij een dag directeur zou zijn van het HLZ, wat zou je dan veranderen?
“Vooral in de bovenbouw ligt er veel nadruk op theoretische kennis, en waarom je dat nodig hebt voor je vervolgopleiding. In de onderbouw is er meer ruimte voor creatieve vakken en het aanleren van vaardigheden. Dat zou ik in de bovenbouw doorzetten, al is het maar als keuzevak. Creatieve vakken brengen je op nieuwe en andere ideeën. Ik denk dat iedereen daar baat bij heeft.”
En hoe ziet jouw ideale les eruit? Hoe moet het gebruik van boeken zich verhouden tot het gebruik van digitale leermiddelen?
“Ik denk dat een combinatie van beide het beste is. Het is nog steeds belangrijk dat iedereen leert hoe je bijvoorbeeld een atlas of een woordenboek gebruikt. En niet alles staat goed op internet. Je moet dus leren welke bronnen betrouwbaar zijn. Aan de andere kant is het ook leuk en nuttig als je bijvoorbeeld je spreekvaardigheid kunt laten toetsen door middel van een filmpje. Bij Duits en Engels deden we dat wel eens. Simpel, en afwisselend.”
Wat zou jouw advies zijn aan docenten?
“Maak contact. Knoop even een gesprekje aan, vraag hoe iemands weekend was. Ook al vind je niet elke leerling even leuk, het is zo belangrijk open te staan voor de ander. Het moet van twee kanten komen. Leraren zijn ook maar gewoon mensen. En leerlingen ook.”