Ceder in coronatijd – verhalen van leerlingen

Een bijzonder staartje

In de vorige editie van De Ceder besteedden we aandacht aan het waardevolle project ‘Het leven in tijden van corona’, waarin docent Eveline Hesp en onderzoeker Pascal Collard van het Hermann Wesselink College (HWC) in gesprek gingen met leerlingen over hun ervaringen in coronatijd. De persoonlijke verhalen werden gebundeld in een mooi boekje dat is gedeeld met geïnteresseerde ouders, docenten en leerlingen. Maar daarmee was de kous niet af. Het verhaal kreeg een staartje.

Pascal Collard: “We kregen zulke positieve reacties, dat we besloten om het boekje aan álle docenten en leerlingen te geven. En we gingen nog een stapje verder: we stuurden het ook aan de koning en de minister-president. Wie niet waagt, wie niet wint. Eerst hoorden we lange tijd niks, maar in januari kregen we ineens bericht van de woordvoerders van beiden. Vooral Mark Rutte reageerde via zijn woordvoerder inhoudelijk op het boekje en gaf aan expliciet oog te houden voor de mentale gezondheid van jongeren en waardeerde onze inzet om met elkaar in contact te blijven staan. Het leuke was dat we ook dichter bij huis aandacht kregen voor het project. Zo hebben we begin februari een podcast opgenomen met de burgemeester van Amstelveen over onderwijs en jongeren. De leerlingen zelf waren heel trots, ze hadden niet verwacht dat de gesprekken hiertoe zouden leiden. Ze zijn echt een soort ambassadeurs van jongeren geworden. We zijn blij dat we de jongeren hiermee een stem hebben gegeven. En het is waardering voor het werk! We zijn aan het nadenken over een vervolg, dit keer met docenten. Wie weet wordt dat net zo’n succes. We houden je op de hoogte!”

Beluister hier de podcast: https://www.amstelveen.nl/bestuur-organisatie/publicatie/amstelveen-en-het-coronavirus_voor-inwoners_podcast-uit-het-hart-van-amstelveen?fbclid=IwAR08jdJY5arAUXRVYqlnGkyapiVoytVFFNWzhZySSrjGKLYksB-IhXv9l9Q

‘We kregen ineens reactie van de minister-president.’

En hoe was het voor hen?

Voor iedereen was dit een bewogen jaar. Hoe hebben leerlingen de eerste en tweede lockdown, het online onderwijs en de maanden op school beleefd? Twee leerlingen die betrokken waren bij het project aan het woord:

Lara Nap, 1 havo:

‘Het was wel een heel gedoe’

“Het afgelopen jaar is vooral heel raar geweest. Het afscheid van groep 8 was al heel anders dan normaal, en de eerste maanden op het Hermann Wesselink College waren spannend. Sowieso al omdat je voor het eerst naar de middelbare school gaat, en dan ook nog in coronatijd. Dit najaar konden we gewoon naar school en probeerden we ons allemaal zo goed mogelijk aan de regels te houden. Het was wel een heel gedoe. Er waren looproutes, en het lukte niet altijd om dan anderhalve meter afstand te houden. Bij de kluisjes was het ook vaak te druk. Soms vergaten leerlingen weleens hun mondkapje, en dan leenden ze er een van een klasgenoot. We lachten er soms ook maar om. Inmiddels zijn we zo gewend, dat we niet eens meer voelen dat we een mondkapje op hebben als we naar het winkelcentrum gaan.

Drie uur bellen

De tweede lockdown vond ik zwaar. Ik woon in Kudelstaart en moet best ver fietsen om mijn vrienden van school te zien. Ik heb een paar vaste contacten in de buurt, en ik heb vooral heel veel gebeld met mijn vrienden. Soms wel drie uur per dag. Als we elkaar weer zagen, was het soms best emotioneel. Ook nu probeerden we ons er weer zo goed mogelijk doorheen te slaan en ons aan de regels te houden. Zo hielden we de moed erin door bijvoorbeeld een online bingo te organiseren. Ik wilde de contacten zelf ook beperkt houden en nog steeds doe ik dat. Zo kan ik toch mijn opa en oma nog zien.

Vereerd

Mijn mentor zei: ‘jij kan wel goed spreken en voor jezelf staan, doe maar mee aan de gesprekken over de coronatijd, onder leiding van docenten Pascal Collard en Eveline Hesp.’ Ik vond het mooie gesprekken, het is fijn om met andere leerlingen over deze periode te praten. Er zijn twee bijeenkomsten met een aantal leerlingen geweest waarin we in gesprek gingen over bepaalde stellingen. Bijvoorbeeld of je je altijd aan de coronaregels houdt. Het is grappig om te merken dat eigenlijk iedereen de eerste lockdown op dezelfde manier heeft overleefd. En er waren ook wel grappige verhalen, het was niet alleen maar zwaar. Ik voel me wel vereerd dat de koning en de minister-president ons boekje hebben gelezen. Ook goed dat de minister-president zei om zoveel mogelijk voor jongeren te doen. Daar hebben we misschien een beetje aan bijgedragen.

Wat aardiger zijn

En nu zijn we weer naar school, gedeeltelijk. Ik merk dat sommige vrienden het wel helemaal zat zijn, maar ikzelf houd het nog wel even vol. En corona heeft ook wel iets goeds gebracht. Ik heb echt uit kunnen rusten en ik heb gemerkt wie mijn echte vrienden zijn. En je ziet Nederland op een andere manier, bijvoorbeeld dat mensen echt wel voor elkaar zorgen. Ik denk dat iedereen heeft geleerd dat we wat aardiger moeten zijn voor elkaar. Toch?”

‘Het is grappig om te merken dat eigenlijk iedereen de eerste lockdown op dezelfde manier heeft overleefd.’

Suzanne Kasdorp, 3 vwo (TTO):

‘Eigenlijk vond ik het best een leuke tijd’

“Het klinkt misschien een beetje gek, maar eigenlijk vond ik die eerste lockdown helemaal niet zo erg. Ik was zo druk met school, en het was fijn even een break te hebben. Ik was wel een van de weinigen hoor, veel vrienden vonden het maar niks, dat thuiszitten. Op een gegeven moment was ik er ook wel klaar mee, toen sloeg de verveling toe. Ik miste vooral mijn vrienden.

Snel geregeld

Dat we weer naar school konden in het najaar was daardoor heel fijn. Maar het was druk op school, de maatregelen konden niet goed in acht worden genomen. En in november liepen in het land de besmettingen heel snel op. Ik denk dat de middelbare scholen misschien eerder dicht hadden moeten gaan dan nu gebeurd is. Maar ja. En toen zaten we in december weer in een lockdown. Je merkte dit keer dat docenten het online onderwijs heel snel oppakten, het was snel en goed geregeld. En ze deden echt hun best.

Challenges

Veel mensen in mijn omgeving hebben het dit jaar moeilijk gehad. Ik heb het geluk dat ik uit een fijn gezin kom en veel contact heb kunnen houden met mijn vrienden online. Ik heb zelfs nieuwe vrienden aan deze tijd overgehouden. Ik was de hele dag aan het bellen of online. Wat moesten we anders? Het enige dat ik echt vervelend vond was dat ik niet kon sporten. Maar ook daar vond ik wat op. Mijn vrienden van de hockey en ik hebben voor elkaar challenges opgezet om elkaar gemotiveerd te houden. En ik ben meer gaan hardlopen.

Lekker kletsen

Hoe ik het vond om dit jaar met een aantal andere leerlingen van school te praten over hoe deze tijd voor ons is geweest? Leuk, maar het was wel even plannen, ik was net die dagen heel druk. Maar ik merkte gelijk hoe lekker het is om met mensen te praten die dezelfde ervaringen hebben als jij. Mijn moeder vond het ook heel interessant om te lezen hoe wij als jongeren deze periode hebben ervaren. Dat we met het boekje landelijke aandacht hebben gekregen, is wel heel bijzonder. We zijn er echt ver mee gekomen. Daar ben ik best trots op.”

‘Ik heb zelfs nieuwe vrienden aan deze tijd overgehouden.’