Column Duco
Ons nog meer inzetten voor kansengelijkheid
Het schooljaar tot nu toe was voor veel collega’s, leerlingen, ouders en mijzelf behoorlijk druk en intensief. Gelukkig konden we de overstap maken van de periode van de pandemie naar de gewone gang van zaken. Ik zie dat er al door iedereen ongelofelijk veel werk is verzet, maar er is de komende tijd ook nog veel te doen: van de komst van Panta Rhei, de school die per 1 april (en met terugwerkende kracht tot 1 januari jongstleden) deel is gaan uitmaken van de Cedergroep; het werken aan verdere verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en de profilering van de scholen; keuzes over de inzet van digitale middelen in het onderwijs; hoe we nog beter invulling geven aan professionalisering van alle medewerkers en daarmee ook de aantrekkelijkheid voor het werken voor een Cederschool kunnen vergroten; hoe we omgaan met het onvermijdelijk oplopende personeelstekort en tegelijkertijd invulling geven aan verlaging van de werkdruk; ons inzetten om de kansenongelijkheid van leerlingen tegen te gaan tot en met hoe we invulling geven aan inclusief onderwijs.
Clustering
Eind vorig jaar verscheen voor het eerst de Staat van het Amsterdamse voortgezet (speciaal) onderwijs. Dit onderzoeksrapport laat zien dat er in onze regio sprake is van een steeds scherpere segregatie tussen leerlingen. Aan de ene kant zien we scholen met een clustering van vooral jongeren van steeds meer hoog opgeleide en goed verdienende ouders en met steeds meer hoge basisschooladviezen. Aan de andere kant zien we scholen met een clustering van vooral jongeren van ouders met een lagere sociaaleconomische status, die merendeels onderwijs op een lager niveau volgen. Ook op de Cederscholen zien we een toenemend onderscheid tussen clusters van leerlingen per school.
‘Het afgelopen jaar is er veel werk verzet om de fusie in relatief korte tijd tot stand te brengen’
Extra aandacht voor leerlingen
Hoewel we als organisatie van het voortgezet onderwijs dit maatschappelijke vraagstuk niet alleen kunnen oplossen, past het bij onze missie van succesvol én waardenvol onderwijs dat we ons nog meer inzetten om de kansenongelijkheid van leerlingen tegen te gaan. Ik verwacht dat deze opgave een belangrijk uitgangspunt zal zijn bij het opstellen van de nieuwe strategische agenda van de Cedergroep. Aan de andere kant moeten we voorkomen dat we leerlingen met een lagere sociaaleconomische status op een school mét merendeels welgestelde ouders niet vergeten, wat overheden nu soms wel doen. Een andere belangrijke uitkomst uit het onderzoeksrapport is dat veel leerlingen te maken hebben met stress en met psychische klachten. Ook dit vraagt extra aandacht en inzet, onder andere bij het verwerken van de gevolgen van de pandemie.
Vmbo versterken
Maar we kijken ook vooruit. Graag heet ik de nieuwe collega’s van Panta Rhei van harte welkom bij de Cedergroep. Het afgelopen jaar is er veel werk verzet om de fusie in relatief korte tijd tot stand te brengen. Waar in eerste instantie de meeste nieuwe collega’s nog onbekenden waren, zijn er in de afgelopen maanden verschillende contacten gelegd, bijvoorbeeld ook tussen de medezeggenschapsraden. Ook wordt er kennis gedeeld en waar mogelijk al samengewerkt. Het is goed dat de nieuwe collega’s over en weer steeds meer bekend raken en dat de meerwaarde van het samengaan al op een aantal onderwerpen wordt ervaren. Ik ben ervan overtuigd dat het ons gaat lukken de aanvankelijke intentie ook daadwerkelijk te realiseren met deze fusie; namelijk om in Amstelveen en omliggende gemeenten de kansen te benutten om het vmbo (mavo en vbo) te versterken en het onderwijs aantrekkelijker en gevarieerder te maken. Inmiddels is ook de verdere implementatie van de fusie opgepakt. Lees hier meer over in het interview met de Mt-leden van het Panta Rhei.
Alle collega’s wil ik danken voor hun inzet. Met de passie van eenieder om voor de leerlingen dag in dag uit goed onderwijs aan te bieden – zoals ik dat ook ervaar in tal van gesprekken en bij bezoeken kijk ik met optimisme uit naar de komende tijd. Een goede meivakantie toegewenst. En alle leerlingen straks veel succes bij het centraal schriftelijk.
Duco Adema Voorzitter College van Bestuur Cedergroep