Column Duco
Naar een nieuwe strategische agenda
Elke vier jaar vernieuwen we ons strategisch beleid. Bij uitstek een moment om terug te blikken: wat hebben we als Cederscholen bereikt en waar staan we nu? En we kijken naar de toekomst: welke veranderingen in onze maatschappij zijn relevant voor het onderwijs en waar willen we als Cedergroep naartoe? In de afgelopen maanden hebben we samen met de rectoren, adviseurs van het Cederbureau, leden van de GMR en de Raad van Toezicht de bestaande strategische agenda geëvalueerd. Vervolgens zijn we in gesprek gegaan over de toekomst en wat dat betekent voor onze leerlingen en onze collega’s. Eind januari hoop ik na instemming van de GMR en goedkeuring van de Raad van Toezicht de nieuwe strategische agenda vast te stellen. Als het volgens plan verloopt, zal deze worden gepresenteerd op de Cedermiddag op 12 februari. Noteer die middag alvast in je agenda!
Vooruitgang
In de afgelopen jaren hebben we met elkaar op verschillende onderwerpen van ons strategisch beleid goede vooruitgang geboekt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de toepassing van ICT in het onderwijs. Want als je je als docent of leerling afvraagt wat de betekenis is van de strategische agenda, dan is dat bij dit onderwerp duidelijk zichtbaar. Vier jaar geleden was een laptop of digibord nog lang niet op alle Cederscholen in gebruik. Nu is dat wel het geval en zal de toepassing in de komende tijd verder worden uitgebreid. De hybride vorm van lesgeven is ook in de komende jaren in ontwikkeling. Een andere vooruitgang is de inrichting van ons systeem van kwaliteitszorg. Een onderdeel daarvan vormen de kenniskringen waarin collega’s van alle Cederscholen, met expertise vanuit het Cederbureau, op verschillende thema’s samenwerken. Van het examenreglement tot burgerschap. Graag wil ik mijn waardering uitspreken voor alle collega’s die zich inzetten in de kenniskringen. Dit zetten we ook de komende jaren voort.
‘Het gesprek over waarde(n)vol onderwijs kan er op elke school anders uitzien, grenzen kunnen anders zijn. Maar het gesprek voeren we op elke school: dat is de Cedervisie’
Oud en nieuw
Op basis van de gevoerde gesprekken zal de nieuwe strategische agenda deels voortbouwen op de bestaande thema’s en deels nieuwe onderwerpen omvatten. In de kern blijft het gaan om goed onderwijs en goed werkgeverschap. Waar meer aandacht voor nodig is, is hoe we onze ambities kunnen vertalen in concretere doelen en deze op alle Cederscholen, ondanks de grote verschillen tussen de scholen, nog beter kunnen realiseren. Dat zal onder andere zichtbaar worden in de schoolplannen van elke Cederschool. Een ander aandachtspunt is hoe we onze organisatie en bedrijfsvoering verder kunnen professionaliseren en efficiënter kunnen maken. Een voorbeeld hiervan is de voorgenomen ontwikkeling van het Cederbureau.
Waarde(n)vol onderwijs
Een ander thema dat opnieuw onderdeel zal zijn van ons strategisch beleid, is waardenvol onderwijs. Voor de één vindt dat zijn oorsprong in bijvoorbeeld een geloofsidentiteit, voor de ander in een levensbeschouwelijke visie. Hoe divers ook, in ons onderwijs handelen we vanuit de overtuiging dat we juist in een veranderende samenleving, waarin zaken steeds ingewikkelder en complexer worden, onze leerlingen willen leren daarin hun weg te vinden. Dat we daarom des te meer ons best doen dat leerlingen op school zichzelf kunnen zijn en op een prettige manier hun diploma kunnen halen. Dat ze zich bewust zijn van hun omgeving, van een maatschappij met tal van ontwikkelingen en opvattingen én hun bijdrage daaraan.
Dan gaat het dus over: wat vraagt dat nu van de school, wat faciliteren we? Welke grenzen geven we aan: wat kan wel en niet? Wat verwacht en biedt de maatschappij? Wat vinden leerlingen zelf? Daarover het goede gesprek voeren is voor mij een essentiële waarde. Dan raak je aan onze identiteit. Het gesprek kan er op elke school anders uitzien, grenzen kunnen anders zijn. Maar het gesprek voeren we op elke school: dat is de Cedervisie.
Urgentie
Voor onze nieuwe strategische agenda is ook van belang dat we met elkaar om de tafel gaan hoe we op sommige onderwerpen meer gezamenlijk kunnen optrekken. Omdat de urgentie daarvan groter zal worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor thema’s als het tegengaan van kansenongelijkheid en hoe we echt iets toevoegen voor leerlingen die met een achterstand aan het voortgezet onderwijs beginnen. En hoe we omgaan met het toenemende tekort van docenten en misschien wel op een andere manier ons onderwijs moeten inrichten. Als het gaat om dat soort grote uitdagingen, bereiken we met elkaar meer dan een school alleen.
Duco Adema, voorzitter College van Bestuur Cedergroep