Werken aan profilering HLZ
‘We gaan nog beter worden dan we al zijn’
Uit onderzoek van DUO kwam naar voren dat het HLZ er niet goed opstaat bij leerlingen, ouders en docenten. Het beeld: een kakschool, onvoldoende onderwijskwaliteit en waar stáát die school eigenlijk? Met de positieve verandering die de laatste jaren intern heeft plaatsgevonden, is het hoog tijd om ook het imago door de wasstraat te halen. Rector Wilfred Vlakveld en afdelingsleider Emiel Neter namen het voortouw, het bureau Morgenwereld hielp de school erbij.
Foto: Eelkje Colmjon
“Het DUO-onderzoek bevestigde deels wat we al wisten. Maar als het op papier staat, schrik je wel even”, blikt Wilfred terug, “naast dat we als kakschool werden betiteld, gaven al jaren opvallend weinig leerlingen bij het loting- en matchingsysteem het HLZ op als eerste keuze. Dat zegt wel iets.”
“We scoorden daarnaast laag op naamsbekendheid”, vult Emiel aan, “en ook letterlijk wisten ouders en leerlingen ons niet te vinden: ze wisten niet waar de school stond of ze herkenden het gebouw niet als school.” Wilfred: “Tegelijkertijd wisten we dat er in Amsterdam ook sprake is van enige hysterie rondom scholen. Soms is de ene school heel populair, dan weer de andere. Aan de rand van het voetbalveld vertellen mensen elkaar verhalen en praten elkaar na. Zo ontstaan er vooroordelen over een school.”
Emiel: “Als we ingelote leerlingen en hun ouders voor wie het HLZ keuze twee, drie of zelfs acht was, uitnodigden voor een ‘hernieuwde kennismaking’, zagen we dat dat vooroordeel vaak gelijk wegviel. Onze communicatie werd erg gewaardeerd. Sommige leerlingen waren zelfs nog nooit op onze school geweest.”
Stijgende lijn
De huidige schoolleiding besefte dat de vooroordelen grotendeels gebaseerd waren op een school van vijf jaar terug. “Het was toen een rumoerige tijd”, vertelt Wilfred, “er waren veel wisselingen bij de schoolleiding, er was die onvoldoende voor de havo van de Inspectie en de school scoorde laag bij de tevredenheidsenquêtes van ouders, leerlingen en zelfs medewerkers. In de jaren erna is er door iedereen keihard gewerkt aan de kwaliteit van het onderwijs. Nu heeft de havo een dikke voldoende gekregen, is de sfeer veel opener en durven we met overtuiging te zeggen dat we een heel goede school zijn.” Maar dat verhaal naar de buitenwacht overbrengen, is vers twee. Emiel: “Daarom hebben we het bureau Morgenwereld gevraagd ons bij de profilering van de school te helpen.”
Intensief traject
‘Waar sta je voor als school?’, ‘Welke naam hoort daarbij?’ en ‘Hoe geef je je school meer smoel?’ Wilfred: “Aan de hand van dat soort vragen gingen we het traject onder begeleiding van Morgenwereld in. Het proces was vooral in het begin heel intensief, en bestond uit een aantal fases: we hebben eerst met collega’s, (nieuwe) ouders én leerlingen een breed impactplan gemaakt waarin het merk/imago van de school op tafel kwam te liggen.” Emiel: “Daarna hebben we een aantal studiedagen besteed aan het beantwoorden van de vraag wie we als school willen zijn. Daar kwam ‘de loyalist’ uit, een archetype van Jung. De loyalist staat in het midden, en verschilt niet wezenlijk van wie we al waren.” Wilfred: “En ten slotte bogen we ons over de vraag waar we naartoe wilden ontwikkelen. We zijn van oudsher een traditionele school in een modern jasje. Dat past nog steeds bij ons. We gaan altijd uit van effectieve directe instructie waarin de docent centraal staat, maar in een moderne (digitale) vorm. Ons motto: “Je kunt nooit vriendelijk en nooit duidelijk genoeg zijn.”
‘We hebben de ambitie dat steeds meer leerlingen het HLZ als eerste keuze opgeven bij het loting- en matchingsysteem’
Letters voor de school
“Na een traject van ruim een jaar, wist iedereen binnen de school waarvoor we staan. En bij die visie hoorde ook een nieuwe naam”, zegt Wilfred. “Na uitvoerig overleg, is dat de afkorting HLZ geworden. Zo staan we al bekend, en de term ‘Hervormd’ doet niet meer zo inclusief aan. Daar wilden we afscheid van nemen.” Emiel: “De drie letters hebben we nu levensgroot voor de school geplaatst, zodat we ook in de wijk herkenbaar zijn. Voor de huisstijl hebben we gekozen voor de jaren dertigstijl, gegoten in een modern jasje.”
Nog beter
Wilfred: “Als school voelen we dat dit het resultaat is van de stijgende lijn die de laatste jaren is ingezet. Natuurlijk hopen we dat dit ook effect heeft op de leerlingenaantallen; we hebben de ambitie dat steeds meer leerlingen het HLZ als eerste keuze opgeven bij het loting- en matchingsysteem. We staan beter op de kaart, en zijn nog lang niet klaar: we gaan nog beter worden dan we al zijn!”