Sfeerverslag

Met elkaar aan de slag

De parkeerplaats van het Hermann Wesselink College (HWC) is al vroeg overvol en er kan al snel geen jas meer bij aan de kapstokken. De leerlingen in de hal blijven maar vriendelijk lachen als ze koffie en thee inschenken voor de bezoekers. De Cedermiddag zal – zo is al vroeg duidelijk – een drukbezochte bijeenkomst zijn.

foto's: Cindy Bakker

Dat blijkt aan het begin van de middag ook in de theaterzaal van het HWC. Die zit tot de nok toe vol, met zo’n 600 docenten, afdelingsleiders, OOP’ers, bestuurders en andere genodigden; allen afkomstig van de zes scholen van de Cedergroep. Schermen in de zaal zijn nodig om ervoor te zorgen dat ook de aanwezigen achteraan zien wat op het podium gebeurt.

‘De kracht van ons onderwijs ligt in de mensen die het dagelijks vormgeven, in jullie’

Twee speerpunten

Bert Kozijn, rector van het Hermann Wesselink College (HWC), heet de deelnemers aan de Cedermiddag van harte welkom, waarna hij het woord geeft aan Duco Adema, bestuurder van de Cedergroep. Want er is een reden voor deze middag: de nieuwe strategische agenda.

Duco Adema: “Deze agenda, die onze koers voor de komende vier jaar bepaalt, heeft twee speerpunten: eigentijds onderwijs van hoge kwaliteit en het vergroten van onze aantrekkelijkheid als werkgever. Met de strategische agenda willen we ontmoeting stimuleren, elkaar inspireren en good practices delen. Essentieel, zeker nu we worden geconfronteerd met landelijke bezuinigingen, groeiende concurrentie tussen scholen en een krappe arbeidsmarkt. Vandaar ons motto: ‘Met elkaar aan de slag.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

Adema zet vervolgens een aantal medewerkers in het zonnetje. Zo wordt docent Hidde Wierda van de CSB geëerd vanwege zijn titel Geschiedenisdocent van het Jaar. Ook de werkgroep AVG die zich bezighoudt met applicaties en sociale media en de collega’s van het Cederbureau krijgen een welverdiend compliment. “Zij zorgen ervoor dat we ook de komende jaren kunnen blijven investeren in ons onderwijs en onze medewerkers.”

De bestuurder geeft de aanwezigen een belangrijke boodschap mee: “De reis die we de komende jaren samen maken, draait niet alleen om de ambities en doelen op papier, maar ook om de gedeelde verantwoordelijkheid die we als collega’s dragen voor het succes van onze leerlingen én voor elkaar. De kracht van ons onderwijs ligt in de mensen die het dagelijks vormgeven, in jullie. Juist door samen te werken, elkaar te inspireren en open te staan voor nieuwe ideeën maken we het verschil. Laten we niet alleen vandaag, maar ook de komende jaren deze energie vasthouden en met elkaar bouwen aan de toekomst van de Cedergroep.”

Kansenongelijkheid terugdringen

Hierna is het woord aan socioloog en grondlegger van De Transformatieve School Iliass el Hadioui. Missie van El Hadioui is om de kansenongelijkheid in het onderwijs terug te dringen. Hij constateert dat onze samenleving in hoge mate superdivers is, zonder dominante cultuur. El Hadioui: “Dat leidt tot onzekerheid, keuzestress en een voortdurende zoektocht in een snel veranderende wereld. Met steeds weer de vraag voor jongeren: hoe ga ik met al deze veranderingen om?”

Duidelijke gedragsregels

Tegelijkertijd ziet hij dat leerlingen voortdurend moeten switchen tussen de codes van verschillende groepen: die van familie, school en vriendengroep. Bovendien betekent ‘klimmen’ in de ene groep soms ‘dalen’ in de andere. El Hadioui: “Codeswitchen is nog nooit zo belangrijk geweest.” Hij pleit voor een school met duidelijke gedragsregels, waar leerlingen zich sociaal veilig voelen en waar ‘het sociale plein’ zoveel mogelijk wordt geminimaliseerd. “In deze minisamenleving krijgen jongeren een eerlijke kans om leerdoelen te behalen. De Transformatieve School is een professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma dat gericht is op docententeams in plaats van op leerlingen.”

Na het inspirerende verhaal van El Hadioui reppen alle deelnemers zich naar een van de 25 lokalen. Hier volgen ze workshops, gegeven door collega’s, experts en vakgenoten. Van inspiratiesessies over inclusie en kansengelijkheid tot goed onderwijs aan zorgleerlingen en nieuwkomers. Maar ook over hoe je nu de dialoog voert over onderwijsvernieuwing en AI in het onderwijs. Verderop in dit magazine lees je er meer over.

Gezellige afsluiting

De deelnemers komen enthousiast terug aan het einde van de middag in de theaterzaal. Daar verzamelen de docenten zich per vak bij een tafel voor een hapje en een drankje en om elkaar nóg beter te leren kennen.

Volgende pagina