Column Duco Adema
Door samen te werken maken we het verschil
Met het naderen van kerst kunnen we terugkijken op een jaar waarin we samen veel werk hebben verzet. Hartelijk dank voor jullie inzet. Hopelijk is er straks gelegenheid om tot rust te komen, nieuwe energie op te doen, en te genieten van samenzijn met familie en vrienden.
Zeker in een tijd waarin we nu leven, met veel onrust, geweld op tal van plekken in de wereld en toenemende polarisatie - waar het vaak niet gaat om de uitwisseling, maar alleen om de één te profileren ten koste van de ander - is het goed om aandacht te geven aan elkaar en open te staan voor de ander. Hopelijk vormt deze kersttijd ook een aanmoediging voor ons allen om, ondanks uiteenlopende opvattingen, respect te blijven hebben voor elkaar en te streven naar een vreedzaam samenleven.
Een voorbeeld hiervan is hoe we op onze Cederscholen omgaan met meertaligheid van leerlingen. Steeds meer van onze leerlingen zijn meertalig. Als een leerling zijn of haar best doet om Nederlands te leren, betrap ik mijzelf er toch soms op kritisch te zijn: “Spreek je nou nog steeds niet goed Nederlands?” Met een fotoproject Alleen de stilte spreek ik vloeiend van leerlingen van een Internationale Schakelklas in Zaanstad heeft fotografe Sandra Minten geprobeerd het perspectief te verschuiven. In plaats van te benadrukken dat iemand nog geen perfect Nederlands spreekt, kun je ook laten zien dat de meertaligheid van mensen juist een kracht is.
Het openstaan voor het andere perspectief is ook hoe we het hebben verwoord in onze strategische agenda. Onze inzet voor waardenvol onderwijs begint met leerlingen te laten ontdekken wie ze zijn, vooral in relatie tot anderen. Daarom stimuleren we leerlingen een open blik te hebben voor mensen met een andere achtergrond of cultuur. En moedigen we ze aan verder te denken dan het ‘ik’. Het gaat ook om ‘wij’. We geven ze mee hoe belangrijk het is dat iedereen deelneemt aan de samenleving, zich verantwoordelijk voelt voor de medemens, en dat we onze aarde duurzaam moeten doorgeven aan toekomstige generaties. Ook stimuleren we onze leerlingen om mondig en kritisch te zijn en door te vragen naar het ‘waarom’. Bij waardenvol onderwijs hoort ook dat we oog hebben voor iedere leerling en dat we willen dat leerlingen zich op school thuis voelen. We stimuleren dat ze zichzelf kunnen zijn en op een prettige manier hun diploma kunnen halen.
‘De meertaligheid van mensen kan juist een kracht zijn’
Met collega’s in de kenniskring Identiteit gaan we daarom in de komende maanden het gesprek aan wat deze uitgangspunten van een Cederschool vragen, en dus wat voor school we met elkaar willen zijn. We houden daarbij rekening met de verscheidenheid tussen en in de scholen. Op elke school kan het gesprek er anders uitzien. En is afhankelijk van de inbreng van leerlingen en medewerkers. Maar het goede gesprek voeren we. Want dat raakt de kern van onze identiteit.
Omdat de Cedergroep volgend jaar vijfentwintig jaar bestaat, zullen we meer aandacht besteden aan identiteit en profilering. Onderdeel daarvan is dat we de gesprekken op de scholen verbreden met de intentie om iedere school ook een eigen gezicht te geven binnen de Cedergroep, zodat de Cedergroep daar haar eigen identiteit aan kan ontlenen en we dit ook actief in kunnen brengen met het oog op het vijfentwintig jarig bestaan, om het samen te vieren en stil te staan bij de mooie veelkleurigheid van de Cedergroep.
Alvast een gelukkig en gezond 2025 toegewenst.
Duco Adema
Voorzitter College van Bestuur Cedergroep