Best practice
‘Je ICT-visie moet aansluiten bij je onderwijskundige visie’
Duizendpoot en docent geschiedenis/maatschappijleer én Junior Businessschool Onno Kroese werkt sinds 23 jaar op de CSB. Sinds 22 jaar is hij daar ICT-coördinator. De eerste jaren hield hij zich vooral bezig met het ondersteunen van collega’s, de inkoop van hardware en de digitale infrastructuur. Onno: “Pas de laatste jaren ben ik echt met onderwijskundige doelen bezig. ICT heeft lange tijd in de kinderschoenen gestaan.”
Onno: “In vergelijking met andere scholen in Nederland heb ik als ICT-coördinator een beperkt aantal taakuren, maar toch hadden de werkgroep ICT en ik een aantal zaken hoog op de agenda staan. Zo wilden we starten met het traject ‘laptops in de klas’ en een formatieve app ontwikkelen waarmee leerlingen voor het programma Millennium Skills hun eigen ontwikkeling kunnen bijhouden als vertrekpunt voor een gesprek. Dat dat beide van de grond is gekomen, vind ik geweldig.”
Laptop en boek
“Het project laptops in de klas was ook hard nodig, we kwamen van ver. Tot vorig jaar waren er twee karren met laptops in de school die je als docent kon reserveren. Maar het was niet geïntegreerd in ons onderwijs. Sinds dit jaar hebben alle brugklasleerlingen een laptop, naast hun boeken, voor alle vakken. In de komende jaren werken de nieuwe brugklassers met een laptop naast hun boek, zodat na een aantal jaar de hele school is voorzien. De laptop hebben (ouders van) leerlingen aangeschaft via school, zodat als er iets stukgaat, we het gemakkelijk kunnen repareren.”
‘Met een laptop alleen ben je er niet’
Kijkwijzer
“Maar je snapt: met een laptop alleen ben je er niet. We hebben als werkgroep een aantal uitgangspunten voor onze visie geformuleerd waarmee we de komende tijd aan de slag gaan. Als handvat voor docenten hebben we een ICT-kijkwijzer opgesteld die vooral uitgangspunt is voor het gesprek met de desbetreffende docent. Kan je als docent hiermee uit de voeten? Heb je nog extra scholing nodig? Wat wil jij dat jouw leerlingen aan het eind van de rit kunnen? We kijken in lesbezoeken mee hoe het de komende periode gaat en evalueren dat goed. Allemaal input voor het aanscherpen van onze ICT-visie.”
Doel op zich
“Want dat is het belangrijkste: als er geen - gedragen - onderwijskundige visie is, gaat het niet werken. Op andere scholen zie ik wel eens dat laptops de school in worden geslingerd. Maar als er geen didactische visie aan ten grondslag ligt, wordt het nooit wezenlijk onderdeel van je onderwijs. Terwijl: dat moet het wel zijn. Je hoort mensen wel zeggen dat ICT een middel is, maar je kunt er niet meer omheen dat het in de toekomst een doel op zich wordt. Daarom moeten we als CSB nu al goed nadenken hoe we onze ICT-visie aan laten sluiten bij onze onderwijskundige visie ‘we geven betekenisvol onderwijs’. Kijk, we moeten onze leerlingen voorbereiden op vakken die nu nog niet bestaan. Wat moet je dus doen? Zorgen dat hun oplossend vermogen vergroot wordt met behulp van ICT. Op dat soort vaardigheden moet je vol inzetten.”
Onno Kroese
Draagvlak
“Naast alle andere taken die ik in de school doe, draag ik ICT een zeer warm hart toe. Ik heb dus samen met een aantal andere Cedercollega’s het traject ‘laptops in de klas’ opgezet, volg een opleiding tot E-coach en zit in de kenniskring ICT van de Cedergroep. Daar bespreken we Cederbreed vraagstukken waarmee we allemaal te maken hebben. Om het gebruik van laptops in de klas echt succesvol te laten zijn, is het essentieel dat er draagvlak is binnen je school. Daar hebben we als CSB ook hard aan gewerkt, bijvoorbeeld door middel van enquêtes waarmee we de behoeften van docenten in kaart brachten.”
Zoveel mogelijkheden
“Inmiddels gebruikt 60 procent van de docenten laptops in meer dan de helft van de lessen, en zo’n 20 procent heeft het minstens één keer gedaan. Ik ben echt tevreden met dat aantal. Van de week was ik op lesbezoek bij een jonge collega die snel schakelde tussen boek en laptop en via Forms een mooie tool had ontwikkeld. Leerlingen die de vragen goed hadden beantwoord, konden gelijk door, anderen moesten extra vragen beantwoorden voordat ze de stof helemaal beheersten. Een simpele vorm, met groot resultaat. Er zijn zoveel mogelijkheden, vooral op het gebied van differentiëren. Dat is wat mij betreft echt speerpunt in onze aangescherpte visie.” “Ik weet dat er voor sommige docenten een drempel ligt voor het gebruik van laptops in de klas, maar die wil ik – in gesprek met hen – graag wegnemen. Mijn eerste advies: ga gewoon maar eens iets simpels uitproberen. Je zal zien wat het oplevert.”