Lezing economieonderwijs
‘Zet experts van buiten voor de klas’
Neem de Week van het Economieonderwijs, een bijzondere gastspreker, twee bevlogen (bedrijfs)economiedocenten en je hebt alle ingrediënten voor een middagje inspiratie opdoen.
Edin Mujagić
Wie durft deze school aan?
In het boek ‘Wie durft deze school aan?’ analyseert Michiel Verbeek de problemen in het huidige voortgezet onderwijs. Hij pleit voor een onderwijssysteem waarin maatschappelijke ontwikkelingen leidend zijn voor de lesstof. Deze onderwijsvernieuwing kan volgens hem het beste vormgegeven worden náást het bestaande systeem. In dit filmpje komt ook René Boender, schrijver van het boek ‘Verlangen naar verandering van Gen Z’, aan het woord. Volgens hem gaat er de komende jaren echt iets wezenlijks veranderen in het voortgezet onderwijs. Generatie Z leerlingen leren altijd, overal en online. Hun focus ligt op adaptive learning: leerlingen van deze tijd leren alleen wat ze interesseert en inspireert. Rector van het Harens Lyceum, Albert Noord, legt in het filmpje uit hoe hij binnen het huidige systeem deze verandering wil aanpakken. Hoe? Door de onderwijstijd drastisch te verminderen. Hierdoor krijgen docenten de ruimte om te werken aan verandering en verbetering van het onderwijs.
Bekijk hier het filmpje:
Op woensdag 16 november stroomt een handjevol geïnteresseerde docenten van de Cederscholen binnen op het VeenLanden College (VLC) in Mijdrecht. Op het programma staat een lezing van hoofdeconoom Edin Mujagić. Edin is schrijver van meerdere boeken over macro-economische monetaire geschiedenis. Hij combineert zijn schrijverschap met zijn werk bij OHV Vermogensbeheer, en is inmiddels een graag geziene gast bij verschillende media. Als voormalig vluchteling wil hij graag iets terugdoen voor de maatschappij, vandaar dat hij regelmatig gastlessen geeft op middelbare scholen.
Leren van de geschiedenis
Medeorganisator en economiedocent Jeroen Vis: “Zijn gastlessen voor onze leerlingen zijn altijd heel inspirerend. De Week van het Economieonderwijs was een mooie aanleiding om ook onze collega-vakgenoten kennis te laten maken met zijn verhaal en daarover in gesprek te gaan.” Dat was niet aan dovemansoren gericht. Edin trapte zijn lezing af met een prikkelende stelling. Volgens hem zijn we als maatschappij te ver doorgeschoten in het neoliberalisme en daarmee in de marktwerking in de zorg, de energiesector en het openbaar vervoer. We zijn als maatschappij te veel gericht op winst. Zijn oplossing? We moeten ervoor zorgen dat we alles gaan beprijzen. Je ziet bijvoorbeeld dat met de huidige hoge energieprijzen, nu pas mensen in beweging komen en hun gedrag veranderen. We moeten volgens de hoofdeconoom leren van de geschiedenis van de economie. En die verhalen moet je volgens hem ook het onderwijs inbrengen.
‘Doel is om het onderwijs te ‘ontsaaien’’
Jeroen Vis met zijn leerlingen
Discussie
“Dat neem ik zeker mee. Het mooie van zijn verhaal vond ik dat het ook een verhaal van hoop was”, blikt Jeroen terug. “Volgens Edin biedt deze tijd van crisis en recessie ook veel kansen. Mensen worden innovatief. De technologie ontwikkelt zich nog steeds razendsnel, dus er zijn voldoende mogelijkheden om zaken ten goede te keren.” Vervolgens ontstond er een boeiende discussie met de aanwezige vakgenoten over het neoliberalisme (‘is dat wel zo negatief?’), de rol van de overheid (‘te veel in zichzelf gekeerd’) en inflatie (‘te veel ruimte voor monetair beleid’). Genoeg stof om over na te denken dus.
20/80 learning
Aansluitend kregen Jeroen en zijn collega Patrick Fränzel het woord. Sinds dit schooljaar zijn de twee initiatiefnemers van het programma Junior Company van de stichting Jong Ondernemen iets nieuws gestart: het International Business College. Bovenbouwleerlingen met het E&M-profiel kunnen het ondernemersprogramma volgen, dat werkt volgens het concept 20/80 learning. Vier dagen reguliere lessen en één dag in de week International Business College (IBC). “Het belangrijkste doel van Patrick en mij is om leerlingen vaardigheden voor later aan te leren en het onderwijs te ‘ontsaaien’. Dat lijkt effect te hebben, want de leerlingen vinden de vrijdag ‘de leukste dag van de week’.” Op die dag wordt het normale rooster losgelaten, volgen leerlingen workshops van gastsprekers en gaan ze zelf naar bedrijven, op bijvoorbeeld de Zuidas.
Patrick Fränzel en Jeroen Vis met de eerste lichting IBC-leerlingen
Geïntegreerd in het onderwijs
“Er zijn dertig scholen in Nederland die dit programma aanbieden. Wij doen vooral aan ‘cherry picking’; veel programmaonderdelen ontwikkelen we zelf. We werken met een enthousiast docententeam dat het belang hiervan inziet. De meeste vakken hebben immers een klein deel van hun lessen ‘ingeleverd’. Maar het mooie is dat vakken geïntegreerd zijn in het IBC-programma. Leerlingen moeten bijvoorbeeld een brief voor een stageplek schrijven en zien ineens het belang in van een goede zakelijke brief. Bij geschiedenis gaat het over de inflatie tijdens de Weimarrepubliek en bij LO leggen ze de relatie tussen topsport en ondernemen. Daarnaast is het heel waardevol om de buitenwereld naar het onderwijs te halen en andersom. Experts zoals juristen willen heel graag hun verhaal vertellen aan jongeren. We zijn al tot maart volgeboekt!”