Column Duco Adema
Trots op wat we hebben bereikt
Deze week vierden we de toelating van het Veenlanden College in Vinkeveen, dat zich na een pittige audit nu officiële partnerschool mag noemen van Kunskapsskolan Nederland. Een mooie erkenning waar de collega’s hard voor hebben gewerkt en waar het team trots op mag zijn. Hiermee hebben we als Ceder een ambitie bereikt die volledig aansluit bij het perspectief van onze strategische agenda van vier jaar geleden. Het is een mooi voorbeeld van hoe we in ons onderwijs een nog betere match realiseren tussen de leerbehoefte, het talent en de motivatie van elke leerling. In de komende maanden zal ik een evaluatie laten maken van de strategische agenda en van de daarin genoemde doelen. Wat is er de afgelopen vier jaar bereikt, wat willen we nog meer aanpakken en welke nieuwe ontwikkelingen staan ons te wachten? De antwoorden hierop vormen de input voor een nieuwe, aangescherpte strategische agenda.
ICT-vaardig
Een eerste blik op wat we bereikt hebben schetst het volgende beeld: waar vier jaar geleden veel docenten digitale middelen in de klas nauwelijks gebruikten, zien we nu – al of niet gestimuleerd door de online lessen tijdens covid – dat steeds meer docenten ICT inzetten. Hiermee kunnen we onderwijs in hybride vorm nog aantrekkelijker maken, in lessen meer differentiëren en leerlingen actiever laten leren. En niet onbelangrijk: onze leerlingen worden ICT-vaardiger en mediawijzer. Vanaf dit schooljaar hebben alle brugklassers van de Cederscholen een laptop. ICT-gebruik wordt voor zover nodig met een volgende jaarlaag uitgebreid. We inventariseren hoe we docenten kunnen bij de toepassing van ICT en hen daarin verder kunnen trainen.
‘Om onszelf beter toe te rusten oefenen we in moreel beraad’
Kwaliteitssysteem uitgebouwd
In ons motto ‘Succesvol en Waardenvol Onderwijs’ hangt succes vooral samen met ons kwaliteitssysteem. We hebben hard gewerkt dat systeem verder uit te bouwen. Hoe dat eruitziet? Naast de managementafspraken van ondergetekende met elke rector, de drie-, negen-, en twaalfmaandenrapportages en gesprekken, is er een kwaliteitsprofiel van elke Cederschool opgesteld. Ook heeft elke school nu een kwaliteitsagenda en worden er collegiale visitaties gehouden. In dit kwaliteitssysteem vormen de kenniskringen met vertegenwoordigers van de Cederscholen een verbinding tussen de onderwijskundige ambities van de Cedergroep en de scholen zelf. Ook zorgen de kenniskringen voor de concretisering van de ambities binnen de school. Daarnaast voeren de kenniskringen het gesprek over de beoogde ontwikkelingen op de scholen en de vertaling hiervan naar de onderwijspraktijk. Daaruit volgen successen, aandachtspunten en aanbevelingen. Daarom is deze informatie niet alleen van meerwaarde voor de scholen, maar ook voor het bestuur, de Raad van Toezicht en de Onderwijsinspectie. Inmiddels zijn er verschillende kenniskringen zoals de uitvoering van de Jaaragenda Kwaliteit, Examensecretarissen, het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), Onderwijsinnovatie en niet te vergeten Professionalisering.
Iedereen is welkom
En hoe geven we het begrip ‘Waardenvol onderwijs’ van ons motto handen en voeten? Waarden zijn niet alleen belangrijk voor de verrijking van het onderwijs, maar vooral ook om leerlingen goed voor te bereiden op hun verdere ontwikkeling en deelname aan de maatschappij. Daarbij staan vragen centraal als: ‘Wie ben je?’ en ‘Hoe sta je tegenover de ander?’. Het draait om meer dan uitsluitend het ‘ik’; we stimuleren leerlingen om open te staan voor andere opvattingen en culturen. Om te geloven en niet te geloven. Waar vier jaar geleden nog de vraag werd gesteld: ‘Wat is er over van de christelijke identiteit?’ vullen we nu de identiteit in met het uitgangspunt dat iedereen welkom is, dat ons onderwijs vol is van waarden en dat elke Cederschool een vak aanbiedt als godsdienst/levensbeschouwing/filosofie. Om onszelf beter toe te rusten oefenen we in moreel beraad. En het thema burgerschap geeft ons nieuwe perspectieven en mooie verbindingen met bijvoorbeeld het programma Millennium Skills van de CSB en het Hallo Wereld-programma van het HLW.
Als ik met een eerste blik kijk wat er nu al bereikt is, geeft mij dat een goed gevoel over wat we in de komende tijd kunnen gaan oppakken. Dank aan alle collega’s die zich voor verschillende onderwerpen hebben ingezet. Hulde om dat te doen naast het reguliere werk na een moeilijke covid-periode die nog steeds extra inzet vraagt om leerlingen te begeleiden, extra te ondersteunen of opnieuw gemotiveerd te krijgen. Voor nu wens ik alle collega’s en leerlingen goede kerstdagen en een voorspoedige jaarwisseling. Duco Adema