Werken aan onderwijsvernieuwing
Techniekruimte MakerSpace
‘Dit is een plek voor iedereen’
Begin juni 2022 was het eindelijk zover: de officiële opening van de MakerSpace Amstel & Venen. Een hypermoderne ruimte voor techniek en technologie bij het VeenLanden College in Mijdrecht.
Docent NLT en MakeX Bart Kappé van het VeenLanden College: “Zodra de verf droog was, zijn we erin getrokken. We hadden erg veel behoefte aan een eigen plek. Maar voordat we konden starten, moesten er nog wat aanpassingen worden gedaan, zoals het bouwen van de apparatuur en de 3D-printers en het organiseren van het magazijn. Maar nu zijn we echt begonnen!”
Vliegende start
Het VeenLanden College is samen met TechNet Amstel & Venen verantwoordelijk voor de invulling van het programma. Leerlingen krijgen les in het vak NLT, bouwen drones, leren lasersnijden en programmeren. Bart: “Veel van wat we voor ogen hadden, pakt ook echt zo uit in de praktijk. Leerlingen zijn blij als ze hier zijn, er hangt een plezierige werksfeer. Het is mooi om te zien dat het steeds meer begint te leven in de school: zo komen leerlingen die een uur vrij hebben hiernaartoe om nog ergens aan te werken.” De MakerSpace kent dus een vliegende start: inmiddels zijn er twee vaste vrijwilligers uit de buurt die komen helpen. Die zijn zeer behulpzaam. Bart: “Het is geweldig om te zien dat leerlingen nu dingen kunnen doen die anders niet gekund hadden. Zo hebben we een leerling die in een lokaal hamburgerrestaurant werkt, en hier zelf het logo van het restaurant op zestig snijplanken heeft gelaserd. Mooi toch?”
Bart Kappé – credits: Marnix Schmidt
Leven de school in
Bart is een ware ambassadeur van de MakerSpace, hij loopt over van enthousiasme. “We hebben met de MakerSpace niet alleen een fantastisch technieklokaal opgezet, maar ook de sociale structuur om het te laten werken. Het gebouw, de vrijwilligers en mensen van buiten. Basisschoolleerlingen volgen hier technische workshops, er zijn maandelijkse masterclasses en begin 2023 start de Techniekclub op deze locatie.” Mooi voorbeeld van samenwerken met externen is volgens Bart een project met een lokale kringloopwinkel. “Tweedeklasleerlingen kunnen in de afvalstroom van de winkel grasduinen en een gekozen object een nieuw leven inblazen. Bij experts uit de buurt zoals een schilderswinkel halen ze informatie op hoe dat aan te pakken en uiteindelijk schrijven ze een bouwhandleiding. Je ziet dat leerlingen hier meer leren dan alleen technische vaardigheden. Hoe organiseer je zo’n project, hoe leg je contact met bedrijven? Mijn missie is om het leven de school binnen te halen, anders blijft de school een eiland.”
‘Met de MakerSpace hebben we een perfect voorbeeld hoe onderwijs samen kan werken met bedrijven en de gemeente’
Verrijking voor onderwijs
Ook Henk Ligthart, rector van het VeenLanden College, is trots. “De mogelijkheden van de MakerSpace gaan verder dan de openingstijden van de school alleen”, stelt hij. “We halen zoveel mogelijk bedrijven de school in; technici vertellen over hun werkzaamheden en enthousiasmeren anderen over hun beroep. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor ouders, zijinstromers of technici uit de buurt. Wie ideeën heeft, kan zich melden. Deze plek is een verrijking van ons onderwijs. Met ander woorden: dit is een plek waar iedereen zich kan ontwikkelen. En daar kan dus ook iedereen een bijdrage aan leveren. Met de MakerSpace hebben we een perfect voorbeeld hoe onderwijs samen kan werken met bedrijven en de gemeente.”
Toekomstdromen
“En we denken altijd verder”, vervolgt de rector, “we hebben contact met de Hogeschool Utrecht en gaan in gesprek om onze leerlingen extra kansen te bieden. De hogeschool werkt al geruime tijd vanuit het idee dat docenten niet langer hun studenten vóór kunnen blijven in de technische ontwikkelingen, en dat leerlingen online veel zelf uitzoeken. Het plan ligt er om de ICT-opleiding aan de onderkant ‘open te maken’, zodat iedereen gebruik kan maken van dezelfde software-omgeving. Wellicht dat ook onze leerlingen daar in de toekomst van kunnen profiteren. Dan starten we dus eigenlijk een nieuwe ICT-opleiding. Omdat er een groot lerarentekort is op het gebied van ICT, zou een open ICT-opleiding voor dit vraagstuk een prachtige oplossing zijn. We houden je op de hoogte!”