Techonderwijs op het HLW
‘Technologie brengt mensen bij elkaar’
Ming-Faraz Khan heeft Pakistaans-Taiwanese roots, is geboren in het Haagse Moerwijk en oprichter van NxtGen+. In 2019 zag hij dat zijn jongere broertje van negen geen motivatie meer kon opbrengen voor school en weinig perspectief had op de wereld. Wel zat hij veel op de iPad te gamen of naar Youtube te kijken. Ming-Faraz: “Dat moest anders. En daar laaide mijn vuurtje op.”
In zijn studententijd kwam Ming-Faraz veel in aanraking met technologie. Hij zag hoe dat meerdere werkvelden beïnvloedde. “Ik wist ook dat de invloed van technologie op de maatschappij alleen maar zou toenemen en vond het jammer dat ik niet eerder in mijn schoolcarrière was voorbereid op die wereld. Ik wilde dit gevoel van gemis voorkomen voor mijn broertje”, vertelt Ming-Faraz
Enthousiasmeren
Dit besef motiveerde Ming-Faraz om zijn broertje te enthousiasmeren voor de verscheidenheid aan technologieën, bijvoorbeeld door hem vragen te stellen over alledaagse apps en speelgoed waarmee hij zich bezighield. Maar ook door hem spelenderwijs te leren programmeren. Ming-Faraz: “Ik kreeg vanuit mijn netwerk de vraag of ik dit voor meer kinderen zou willen doen en begon Stichting NxtGen+. Ik huurde een plek in Den Haag Zuid-West en begon met lesgeven op vrijwillige basis. De huur van het pand betaalde ik uit mijn inkomsten uit stages en werkstudentschappen in het bedrijfsleven en vrijwillige ouderlijke bijdragen.”
‘Leerlingen krijgen experience points in plaats van cijfers’
Balletje rollen
Na de lockdown werd NxtGen+ gevraagd om in het kader van talentontwikkeling lessen te verzorgen in onder andere programmeren. “Toen een regionaal dagblad hierover een artikel publiceerde, groeide de vraag naar onze diensten enorm. Inmiddels hadden wij een eigen trainingsprogramma ontwikkeld die academisch opgeleide studenten en young professionals klaarstoomde voor het verzorgen van ons digitale geletterdheid- of technologieprogramma. Ook ontwikkelden wij online platform Upskillz, waarmee scholen zelf konden beschikken over lesmateriaal ten behoeve van digitale geletterdheid en informatica. Onze missie werd intussen steeds helderder: alle basis- en middelbare scholieren spelenderwijs perspectief bieden op de brede wereld van technologie én hen handvatten te bieden om ze succesvol maken in hun vervolgstudie en carrière.”
Tech-curriculum
Ook het HLW was hierin geïnteresseerd. Het vraagstuk of de inhoud van het vak Informatica op de school een meer praktijkgerichte kon krijgen, stond daarbij centraal. Ming-Faraz: “We hebben met de schoolleiding diverse gesprekken gevoerd over de kansen voor techonderwijs op het HLW en sinds ditjaar is de school een van onze pilotscholen. Voor het havo/vwo-examenprogramma Informatica hebben wij inmiddels een zogeheten Tech-curriculum ontwikkeld. Kortgezegd sluit de inhoud van het vak Informatica aan op de felbegeerde tech competenties uit de praktijk die de eindtermen van het examenprogramma en de kerndoelen van digitale geletterdheid afdekken. We hopen volgend jaar het programma in het curriculum van de school op te nemen., zowel in de onderbouw als de bovenbouw. Onze grote ambitie is dat alle scholieren in Nederland en daarbuiten dit programma kunnen volgen.
Leren in de praktijk
Bijzonder aan het programma is dat NxtGen+ met docenten werkt uit het basis-, middelbaar- en hoger onderwijs. In het ontwikkelteam zitten technologen uit het bedrijfsleven, ziekenhuizen en de academische wereld. “Dit is belangrijk voor de actuele waarde van het curriculum”, benadrukt de bevlogen initiator. “Technologie groeit exponentieel en daarmee ook de benodigde vaardigheden. De praktijk en het onderzoeksveld kennen de benodigde competenties het beste. Verder bestaat het team uit academische studenten met verschillende studieachtergronden, zoals aerospace engineering, technische natuurkunde, bedrijfskunde, tandheelkunde en rechten. Dit is belangrijk voor de aansluiting van het lesprogramma op de belevingswereld van de leerlingen. Rolmodellen die veel weten over de belevingswereld van leerlingen scoren punten, zowel binnen als buiten de klas.”
Zes disciplines
Ming-Faraz legt uit hoe het programma er in de praktijk uitziet. “Het programma gaat uit van de technologische competenties (hard en soft skills) uit de praktijk. Hierbij worden de kerndoelen van digitale geletterdheid en eindtermen van het vak Informatica afgedekt. Er ontstaat vervolgens een uniek curriculum dat wij hebben verdeeld onder de volgende zes disciplines:
1. Software Development
2. Digital Design
3. Data Science
4. Robotics Engineering
5. Machine Learning
6. Responsible Technology
Voor de bovenbouw betekent dit dat zowel havo- als vwo-leerlingen binnen twee of drie jaar alle disciplines hebben gevolgd. In de onderbouw ligt de prioriteit momenteel op de verbetering van basisvaardigheden. In de reguliere lessen ligt de focus op ICT-basisvaardigheden zonder mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden uit het oog te verliezen.”
Tech Talent Academy
Als optioneel profiel kunnen bijzonder gemotiveerde leerlingen in de onderbouw kiezen voor de Tech Talent Academy, een gamified lesprogramma bestaande uit levels waarin meerdere modules worden behandeld over verschillende onderwerpen, zoals webontwikkeling, robotica en 3D- ontwerpen. In elk level zit een kernprogramma dat door elke leerling gevolgd wordt. Dit level wordt afgesloten met een Boss Challenge, een interdisciplinaire opdracht of project.
Later in het programma van de Tech Talent Academy krijgen leerlingen meer vrijheid om zich te verdiepen in hun passie. Leerlingen krijgen experience points in plaats van cijfers. Dit bepaalt hun ‘level’ en of zij verder mogen naar het volgende niveau. In het derde jaar sluit het programma aan op het examenvak in de bovenbouw. Dit programma geeft hiermee een unieke invulling aan een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid en biedt scholen de mogelijkheid om haar scholieren spelenderwijs op techavontuur te sturen.
‘Technologie biedt onderwijskansen om maatschappelijke uitdagingen op te lossen, zoals segregatie, kansenongelijkheid, eenzaamheid en meer’
Maatschappelijke uitdagingen
Mijn intrinsieke motivatie? Die bevindt zich naast het geloof dat iedereen goed voorbereid moet zijn op de toekomst, in de overtuiging dat technologie onderwijskansen biedt om maatschappelijke uitdagingen op te lossen, zoals segregatie, kansenongelijkheid, eenzaamheid en meer. Technologie brengt mensen bij elkaar. De invloed ervan groeit met de dag en iedereen heeft ermee te maken. Door onszelf en de volgende generatie in kennis en kunde spelenderwijs te versterken, gelooft NxtGen+ dat wij de wereld middels technologie kunnen verbeteren. We kunnen de volgende generatie namelijk niet een betere wereld beloven, maar wel de kracht meegeven om de wereld samen te verbeteren.”