Interview
Panta Rhei fuseert met de Cedergroep
‘Die synergie gaat er komen, op alle mogelijke gebieden’
Per 1 april 2023 fuseert scholengemeenschap Panta Rhei met de Cedergroep. Interim directeur-bestuurder Gerard den Besten en teamleider bovenbouw Jan Lassche over de noodzaak van de fusie en de toegevoegde waarde voor de Cedergroep. “Uiteindelijk gaat het erom dat de leerlingen ervan profiteren.”
Gerard den Besten
Kunt u Panta Rhei typeren?
Den Besten: “Panta Rhei is een brede vmbo-school van basis/kaderberoepsgerichte en de theoretische leerweg. Daar staan we voor. Ook hebben we Internationale Schakelklassen. In totaal telt de school 565 leerlingen. In Nederland vragen we kinderen eigenlijk al heel vroeg om te kiezen wat ze later willen worden. Daarom vinden wij het belangrijk om veel keuzemogelijkheden aan te bieden: van game en technology tot koken. En van sport tot expressieve vakken. We bieden diepgang voor kinderen die weten wat ze willen. Kinderen die dat nog niet weten, kunnen zich langer oriënteren en later hun keuze maken. Uiteindelijk gaan ze vrijwel allemaal naar het mbo, en daar kunnen ze desgewenst een nieuwe richting kiezen.”
‘Wij behouden onze eigen identiteit. In de statuten van de Cedergroep is dat ook vastgelegd.’
Waarom kiest u voor een fusie? En waarom met de Cedergroep?
Den Besten: “Panta Rhei was als school een eenpitter en de regelgeving wordt steeds complexer: personeelsbeleid, juridische zaken, onderwijsontwikkeling en kwaliteitsontwikkeling. Als je een relatief kleine school bent, moet je al die expertise in huis hebben of in huis halen. Dat is kostbaar. Ook op praktische zaken valt efficiencywinst te behalen. Denk aan inkoop en beheer van ICT. Samenwerking is dus logisch.”
Lassche: “We zijn op zoek gegaan naar een school die nabij is. Dat werkt het meest efficiënt in het delen van diensten en expertise. De Cedergroep is een belangrijke speler in Amstelveen en is in de buurt. Het Hermann Wesselink College (HWC) en de CSB liggen hemelsbreed maar een paar kilometer hiervandaan.”
Hoe is dat traject naar de fusie eigenlijk verlopen?
Lassche: “Best soepel eigenlijk. De eerste verkennende gesprekken vonden plaats in het schooljaar 2020-2021. Op basis van die gesprekken zijn we al vrij snel tot samenwerking gekomen. Zo kwamen medewerkers vanuit de Cedergroep bij Panta Rhei werkzaamheden uitvoeren.”
Den Besten: “Bij een fusie moet een aantal juridische stappen worden genomen. Die moet je tot op detailniveau voorbereiden. Het gaat over arbeidsvoorwaarden, over individuen. De MR moet toestemming geven. Je moet veel belangen in het oog houden. Dat hebben we gedaan door te werken met werkgroepen.”
Waren er hobbels in het pad naar de fusie?
Den Besten: “Panta Rhei is een bijzonder neutrale school. Andere scholen binnen de Cedergroep hebben een christelijke identiteit. Daarover hebben we echt wel gesproken, maar het was geen big issue. Wij behouden onze eigen identiteit. In de statuten van de Cedergroep is dat ook vastgelegd.”
‘We hebben nu negen van die klassen met ISK-kinderen. Ook voor hen wordt de doorstroom gemakkelijker.’
Wat voegt Panta Rhei toe aan de Cedergroep?
Den Besten: “Met de fusie complementeert de Cedergroep haar onderwijspakket. Binnen Ceder was nog geen basis- en kaderberoepsgerichte leerweg. Bij Panta Rhei zit veel kennis van beroepsgerichte leerwegen en van NT-2 onderwijs.”
Merken leerlingen er eigenlijk iets van zo’n fusie?
Den Besten: “Uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook om dat leerlingen ervan profiteren. Dat doen ze, doordat we binnen de Cedergroep nu gemakkelijker doorlopende leerlijnen kunnen maken. Bovendien is Panta Rhei de ISK-school van Amstelveen en omstreken. Door de oorlog in Oekraïne, is het aantal ISK-klassen enorm gegroeid. We hebben nu negen van die klassen met ISK-kinderen. Ook voor hen wordt de doorstroom gemakkelijker.”
Wat heeft het voor gevolgen voor medewerkers van Panta Rhei?
Lassche: “We komen in dienst van de Cedergroep. Ook voor medewerkers wordt het gemakkelijker door te stromen, bijvoorbeeld als ze in het eerstegraadsgebied willen gaan werken.”
‘Wij gaan van hen leren. Zij van ons.’
Voor welke uitdagingen staat Panta Rhei?
Den Besten: “Dat zijn er twee. De eerste is het imago van Panta Rhei. We staan er niet bij iedereen goed op. Dat komt voor een deel doordat veel mensen onze school niet kennen. Onbekend maakt onbemind. Terwijl de ouders van leerlingen die hier zitten heel positief zijn.”
Lassche: “Wij zijn in Amstelveen de enige school met vmbo-basis/kader. Maar die vmbo’ers zijn ook een soort nieuwe elite: ze worden door werkgevers bijna uit de schoolbanken getrokken. Ze leren echt een vak. Om de onbekendheid weg te nemen willen we een sessie beleggen met collega’s van andere scholen van de Cedergroep. Om hen kennis te laten maken met de school, met ons onderwijs, opdat zij ook de toegevoegde waarde en kansen gaan zien.”
Den Besten: “De tweede uitdaging zijn de ISK-klassen. We hebben er nu negen en het aantal leerlingen groeit. Om dat goed te organiseren is echt een grote klus. Groeit het verder door, dan moeten we gaan verbouwen. En dat moment nadert.”
Die fusie start per 1 april. Wat is er dan concreet veranderd?
Den Besten: “Pas na de fusie begint het echte werk. Dan ga je alle mogelijkheden diepgaander verkennen. Ik verheug mij erop: de Cedergroepscholen en Panta Rhei gaan er allemaal beter op worden. Die synergie gaat er komen, op alle mogelijke gebieden. Wij gaan van hen leren. Zij van ons. Als school ben je een lerende organisatie. Het is mooi als bestuur, directie, docenten en ondersteunend personeel dat ook doen.”