Interview met Marijke Verkaik
‘Ik krijg veel kansen om mezelf te blijven ontwikkelen’
Marijke Verkaik is docent Engels op het VeenLanden College in Vinkeveen. Ze koos bewust voor deze school en het Kunskapsskolan onderwijs. Na een aantal jaar op verschillende middelbare scholen vooral ervaring te hebben opgedaan met klassikaal lesgeven, hoorde ze van een oud-collega over GO – een vorm van gepersonaliseerd onderwijs, de invulling van Kunskapsskolan – op het VLC. Het feit dat je intensiever contact hebt met leerlingen, sprak haar gelijk aan. Na vijf jaar wil ze niet anders. Een gesprek over je rol als docent, goed werkgeverschap en de schoonheid van het vak.
“Van de week sprak ik als coach weer even al mijn leerlingen. Elke week een kwartiertje met elke leerling, dat is zo waardevol”, vertelt Marijke. “Je merkt dat er in een week al zoveel kan gebeuren. In mijn vorige baan sprak ik ook met mijn leerlingen over wat hen bezighield en waar ze stonden in hun leerproces, maar het gesprek daaropvolgend was meestal pas acht weken later. Dan mis je veel. Nu kan ik gelijk checken of de feedback die ik ze heb gegeven ook is aangekomen.”
Intensief contact
Een ander prachtig aspect van het GO-onderwijs is dat je veel beter kunt differentiëren in de klas, legt Marijke uit. “Ieder kind volgt zijn of haar eigen route. Het fijne is dat ik hierover op deze school eenvoudig met mijn directe collega’s kan sparren. Hoe kunnen we dit nog beter doen?” Marijke heeft dus intensief contact met haar sectie. “We kunnen veel van elkaar leren. Het schoolsysteem zorgt er ook voor dat je altijd weet waar je collega mee bezig is. Zo kunnen we zaken opvangen van elkaar als iemand het bijvoorbeeld een periode wat drukker heeft. En we hoeven niet altijd zelf het wiel uit te vinden.”
Het lijken alleen maar voordelen dus. Heeft Marijke ook iets moeten inleveren? “Ja, ik denk vrije tijd. Het kost veel tijd om materiaal te ontwikkelen, om overzicht te houden op alle vorderingen, om meerdere versies van toetsen te maken, feedback te verwerken in het digitale platform. Dat is arbeidsintensief. Maar ik krijg er veel voor terug.”
‘Je rol als docent of coach is om leerlingen wegwijs te maken, je moet het vuurtje weten aan te wakkeren’
Inzicht in leerproces
Hoort de docent Engels wel eens een kritisch geluid over het onderwijsconcept? “Niet zo vaak eigenlijk”, aarzelt Marijke, “en als ik het hoor, weet ik dat meestal wel te pareren.” Het uitgangspunt voor goed onderwijs is volgens haar dat een kind open moet staan om te leren. Dat kan binnen het onderwijs, maar ook prima buiten het klaslokaal. Marijke: “Je rol als docent of coach is om leerlingen wegwijs te maken, je moet het vuurtje weten aan te wakkeren, ze weten te motiveren. Daarnaast is het mijn taak om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces. Weet een leerling wat zijn of haar sterke en zwakke punten zijn en kunnen we samen kijken hoe dat beter kan? Het helpt als je je vak gepassioneerd kan geven. Dat zijn wat mij betreft kernwaarden van het onderwijs. Die vind ik ook echt terug op mijn school.”
Duurzame relatie
Marijke werkt dus al vijf jaar met veel plezier op het VLC. Hoe werkt een school wat haar betreft aan goed werkgeverschap? Hoe kunnen scholen docenten duurzaam aan zich verbinden? “Ik denk dat een schoolleiding betrokken moet zijn en transparant moet communiceren. Dat doet onze locatieleider prima. De schoolleiding vraagt docenten ook om input, dat zorgt voor draagvlak. En de gezamenlijke dagstart vergroot ook de saamhorigheid binnen de school.”
Niet uitgeleerd
Voor haar persoonlijk spelen er nog andere zaken waardoor ze de komende tijd op het VLC wil blijven werken. “Ik haal veel voldoening uit het contact met mijn leerlingen, en met mijn sectiegenoten. Onze locatie is klein en het onderlinge contact heel persoonlijk. De sfeer is gewoon heel prettig. Daarnaast krijg ik veel kansen om mezelf te ontwikkelen. Ik houd me sinds een jaar bezig met internationalisering en in dat kader mocht ik dit jaar als enige docent met vier leerlingen naar KedMun, onze Kunskapsskolan partner in India. Een spannende, maar geweldige ervaring. In het vormgeven van internationalisering kan ik mijn ei voorlopig kwijt. Ik ben nog lang niet uitgeleerd. Ik houd me nog elke dag bezig met het vernieuwen van onderwijs, het maken van nog betere toetsen, met de uitdaging leerlingen op eigen niveau stof aan te bieden.”
Zelfvertrouwen geven
Wat zou Marijkes advies zijn voor iemand die twijfelt of hij het onderwijs in wil? “Ik zou adviseren om het maar eens te proberen. Iemand moet het niet doen omdat het zogenaamd een makkelijk baantje is met lekker veel vakantie. Het vak is uitdagend, maar ook heel mooi. Hoe leuk is het dat je met jonge mensen werkt en dat je ziet dat ze vooruitgang boeken? Dat je bijdraagt aan het sterker maken van jongeren en dat je ze tools kan geven om met zelfvertrouwen de maatschappij in te gaan. Ja, er is toch geen prachtiger vak dan lesgeven?”