Column Duco Adema
Een dynamisch jaar
Met de zomervakantie in het vooruitzicht is het goed om terug te blikken op het afgelopen schooljaar, en om alvast vooruit te kijken naar de uitdagingen voor het komende jaar. 2023-2024 was een dynamisch jaar waarin we veel tot stand hebben gebracht. Enkele voorbeelden daarvan uitgelicht.
Met de inbreng van tal van collega’s stelden we dit jaar een nieuwe Strategische Agenda voor de Cedergroep vast. Ons motto is: ‘Met elkaar aan de slag voor goed onderwijs en goed werkgeverschap!’
We geven de komende vier jaar uitvoering aan onze Strategische Agenda langs twee lijnen:
1. Met behulp van programma’s van Kenniskringen en netwerken.
2. Via de schoolplannen van de scholen en de daarin benoemde ambities.
Ik kijk terug op een goede start van de Kenniskringen vorige week, met (kandidaat)leden uit alle scholen en het Cederbureau. Elke Kenniskring (in oprichting) presenteerde de eerste plannen voor de uitvoering van het desbetreffende thema en de beoogde resultaten. De plannen bouwen voort op veel wat we al doen, op tal van de mooie voorbeelden die er in de Cedergroep zijn.
De uitwerking is tevens een goede stimulans om als Cederscholen meer met elkaar te delen, collega’s te ontmoeten, met elkaar te praten, uit te wisselen, elkaar te helpen en te leren. Zo kunnen we ons onderwijs nog verder verbeteren en zijn we beter voorbereid op uitdagingen die voor ons liggen. Denk aan een toename van het tekort aan docenten, nieuwe technologieën en bezuinigingen op onderwijs van het nieuwe kabinet. En hoe mooi is het dan wanneer we stap voor stap met elkaar resultaten boeken. Dus leerlingen merken het in de les. En collega’s zien het van elkaar.
‘Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs is altijd een doorlopend proces’
Afronding fusie Panta Rhei
Sinds ruim een jaar is Panta Rhei onderdeel van de Cedergroep. Het fusietraject en de daaropvolgende implementatie waren complexer en tijdrovender dan van tevoren verwacht. Zo bleek onlangs bij de afronding van de jaarrekening 2023 van de Cedergroep dat de samenvoeging met Panta Rhei extra werk met zich meebracht. De implementatie van de fusie is nu bijna afgerond.
Fijn is dat de collega’s van Panta Rhei positief zijn over de toetreding tot de Cedergroep. Mooi is ook dat de herstelopdracht van de Inspectie die vlak voor de fusie aan de school werd gegeven, goed is uitgevoerd en de Inspectie weer een positief oordeel heeft gegeven. Om de nieuwe start te markeren krijgt Panta Rhei een nieuwe naam: Futuris.
Doorontwikkeling Cederbureau
Ook het Cederbureau beleefde in het afgelopen jaar een doorstart. Veel dank voor de inzet van directeur a.i. Annalies Zwart. We slaagden erin om de introductie van een nieuw HR- en financieel systeem en de overgang naar een nieuw administratiekantoor tot een goed einde te brengen. Tevens formuleerden we het functieboek met functiebeschrijvingen voor al onze ondersteunende collega’s. Je leest er meer over in het interview met Annalies Zwart.
Niettemin blijven de uitdagingen voor de collega’s van het Cederbureau groot. Maar met de invulling van de openstaande vacatures gaan we optimistisch het nieuwe schooljaar in. Zo verwelkomen we dit najaar Hanneke Wegman als nieuwe directeur.
Renovatie HLZ
Dit voorjaar is de gerenoveerde nieuwe brugklaslocatie van het HLZ aan de Jan van Eijckstraat opgeleverd. Daarnaast is het gelukt om – ondanks dat het college van burgemeester en wethouders in Amsterdam in het Integraal huisvestingsplan het voorrangsbeleid voor renovatie en nieuwbouw heeft gewijzigd – het HLZ de eerstvolgende positie te laten behouden voor de volgorde van renovatie. Daardoor kunnen we rekenen op financieel krediet van de gemeente voor de renovatie van het schoolgebouw aan de Brahmsstraat. In het nieuwe schooljaar verwachten we het definitieve ontwerp tot stand te brengen. Vervolgens kan het renovatietraject daadwerkelijk beginnen.
Kwaliteit
Op verschillende Cederscholen is in het afgelopen jaar hard gewerkt aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Zo slaagde het HLW erin om een positief oordeel van de Inspectie te ontvangen bij een thematisch onderzoek. Toch blijft ook hier veel werk te doen. Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs is altijd een doorlopend proces. Dat geldt des te meer nu we te maken hebben met bijvoorbeeld leerlingen die te kansrijk zijn geadviseerd, de na-ijleffecten van Covid, en de inzet voor verdere verbetering van basisvaardigheden.
Al met al verwacht ik dat we er ook in het nieuwe schooljaar in zullen slagen om met elkaar te werken aan succesvol en waardenvol onderwijs van alle Cederscholen. Felicitaties voor de leerlingen die geslaagd zijn, dank voor de inzet van alle collega’s en succes voor alle leerlingen en collega’s in het nieuwe schooljaar.
Duco Adema,
Voorzitter College van Bestuur Cedergroep