Interview teamleiders HLW
Een toekomst waarin de lat nog hoger ligt
Faruk Kocaoglu en Youssef Zerri zijn allebei sinds twee jaar teamleider op het HLW. De school heeft in de afgelopen jaren uitvoering gegeven aan een ambitieus verbeterplan en ligt inmiddels, met een voldoende van de Inspectie op zak, weer helemaal op koers. En ze willen meer, deze bevlogen teamleiders. Hoog tijd dus om eens nader kennis met ze te maken.
Kunnen jullie iets over je eigen achtergrond vertellen?
Kocaoglu: "Ik heb de lerarenopleiding aardrijkskunde gevolgd en begon als LIO-stagiair op het HLW. Nu werk ik er bijna zeven jaar. In het begin gaf ik les aan verschillende leerjaren en ontdekte dat ik vooral genoot van de interactie met leerlingen van 3 en 4 mavo. Zij deelden hun dromen, zoals profvoetballer worden of hun interessante studieplannen. Heel inspirerend. Na vijf jaar lesgeven kreeg ik de kans om teamleider te worden van de bovenbouw mavo-afdeling. Deze rol vervul ik nu twee jaar met veel plezier, waarbij ik me inzet voor zowel het onderwijs als de persoonlijke groei van onze leerlingen en docenten."
Zerri: "De middelbare school heb ik doorlopen op het HLW. Hier heb ik mijn vwo-diploma behaald. Daarna ben ik op de universiteit gaan studeren. Op de Vrije Universiteit heb ik natuur- en sterrenkunde gestudeerd en heb vervolgens mijn lesbevoegdheid behaald op de HvA. Op het HLW ben ik toen als docent natuurkunde gaan werken. Vier jaar geleden heb ik de teamleider havo/vwo bovenbouw ondersteund, waarna ik drie jaar geleden als coördinator vwo-bovenbouw ben verdergegaan. Inmiddels ben ik twee jaar als teamleider vwo-bovenbouw aan het werk."
Faruk Kocaoglu
Youssef Zerri
Wat is het HLW voor school?
Zerri: "Een school waar de docenten hun best blijven doen om de leerlingen zoveel mogelijk te helpen en te laten excelleren. Het is een familieschool waar opa/oma, vader/moeder, zoon/dochter en neef/nicht hun middelbare school doorlopen. Een buurtschool waar de jongeren van Amsterdam-West graag naartoe gaan."
‘Ik geloof dat elke leerling kan stralen met de juiste steun en een stimulerende leeromgeving’
Waarom wilden jullie hier teamleider worden?
Kocaoglu: "Ik wilde teamleider worden omdat ik een positieve impact wil hebben op onze leerlingen, personeel en het onderwijs. Ik geloof dat elke leerling kan stralen met de juiste steun en een stimulerende leeromgeving."
Zerri: "Het was voor mij een logisch gevolg van stappen die ik heb doorlopen op het HLW. Daarnaast voelde het voor mij als heel natuurlijk om iets moois terug te doen voor het HLW, de school die er voor mij als leerling altijd is geweest. Ik kan als teamleider voor de leerlingen het saamhorigheidsgevoel op de vwo-afdeling dat er altijd is geweest in leven houden."
Wat vinden jullie het leukst aan je werk?
Kocaoglu: "Het leukst aan mijn werk is de diversiteit en de mogelijkheid om echt het verschil te maken. Ik geniet ervan om in een dynamische omgeving te werken, waar ik snel kan schakelen en creatieve oplossingen kan bedenken voor verschillende uitdagingen."
Zerri: "Het leukste aan mijn werk is leerlingen met de hulp van mijn docenten en mentoren het leukste en het beste onderwijs aan te bieden. Of dit nu de lessen zijn, een middagje PWS-pitches houden of gewoon een middagje informeel gesprekken voeren.”
‘De meerwaarde van de Cedergroep schuilt in de gigantische vijver van expertises’
De school heeft aan verschillende verbeteringen gewerkt en nu een voldoende gekregen. Hoe zijn jullie met de uitdagingen die er lagen aan de slag gegaan?
Kocaoglu: "Veel basiszaken liepen niet goed, zoals leerlingen die grenzen opzochten zonder dat problemen werden aangepakt. Dit zorgde voor onrust op school. We hebben hard gewerkt aan het stellen en handhaven van duidelijke regels, wat de sfeer en structuur aanzienlijk verbeterde."
Zerri: "Er is een verbeterplan opgesteld en daarvan is inmiddels heel wat in gang gezet. De uitdaging lag vooral in iedereen mee te krijgen en de rust op school te laten terugkeren."
Waar staan jullie nu?
Kocaoglu: "We zijn enorm vooruitgegaan, wat blijkt uit de stijgende lijn in examenresultaten en het Inspectierapport. Daar zijn we heel trots op."
Zerri: "Het HLW had te maken met een terugloop van het aantal aanmeldingen. Met behulp van het verbeterplan en het verankeren van de al aanwezige projecten, hebben we het tij kunnen keren."
Wat is jouw rol daarin geweest?
Kocaoglu: "Ik ben zeer betrokken bij zowel leerlingen als personeel. Ik zorg voor regelmatige communicatie met ouders, niet alleen bij problemen maar ook om successen te delen. Dat draagt bij aan een positieve schoolcultuur."
Zerri: "Als schoolleiding hebben we de rust op het HLW terug laten keren door een stabiele schoolleiding te zijn en ons te focussen op waar wij als school voor staan. Daarnaast was het belangrijk om koers te maken volgens het verbeterplan."
Welke richting moet het HLW nog meer op bewegen?
Kocaoglu: "Ik zie een toekomst waarin we de lat nog hoger leggen en een sterke saamhorigheid creëren. Door samen te werken aan ambitieuze doelen en het betrekken van alle betrokkenen, wil ik bijdragen aan de vorming van onze toekomstige wereldburgers."
Zerri: "Misschien een beetje saai, maar voor mij is het belangrijk om de pijlers van de Inspectie op een voldoende te houden. Daarnaast moet het vwo nog meer groeien in de toekomst."
Waarin schuilt de meerwaarde in het samenwerken met andere Cederscholen?
Kocaoglu: "De samenwerking met andere Cederscholen biedt de kans om best practices te delen en gezamenlijke initiatieven te ontwikkelen. Hierdoor versterken we ons onderwijsaanbod en creëren we een breed netwerk van ondersteuning en innovatie."
Zerri: "De samenwerking verloopt voornamelijk via lopende projecten, en waarin docenten die elkaar kennen van gedachten uitwisselen. De meerwaarde schuilt in de gigantische vijver van expertises, waarvan wij met elkaar veel meer gebruik moeten maken."