Reacties docenten CSB
Leraren tekort? Zo win je ze!
Wat zijn de oorzaken én mogelijke oplossingsrichtingen voor het lerarentekort? We vroegen het drie uitgesproken docenten van de CSB.
Anne Crouwel
Docent Nederlands en schoolopleider
‘We hebben te kampen met een imagoprobleem’
“Op feestjes hoor ik van vrienden en familie altijd dat je te weinig verdient als docent, dat er nauwelijks doorstroommogelijkheden zijn. We hebben in het onderwijs echt te kampen met een imagoprobleem. Terwijl we toch het mooiste vak ter wereld hebben. Het startsalaris is prima, en het contact met leerlingen geeft heel veel voldoening. Net nog, toen ik zo vriendelijk werd begroet in de gang: daar doe je het toch voor? Ook op de CSB hebben we te maken met tekorten. Elke LIO die ik als schoolleider begeleid, wordt gelijk aangenomen. Als mensen twijfelen, weet ik ze altijd wel te overtuigen: we hebben op de CSB een jong team, er zijn genoeg kansen om door te groeien en als je een goed idee hebt, krijg je alle vrijheid en ruimte om dat uit te voeren. Maar goed, dan nog blijft het lastig om nieuwe mensen te vinden. Ik denk dat de eisen op de docentenopleidingen sowieso strenger moeten, het vak moet meer aanzien krijgen. En dat begint op de opleidingen.”
‘Ik zie het niet snel beter worden’
“Het lerarentekort is een serieus probleem, en dat gaat niet beter worden, vrees ik. De eerste jaren in het onderwijs zijn het moeilijkst, je moet als jonge docent heel erg wennen. Veel startende docenten zie ik afbranden, zo zonde. Voor het vak Nederlands, een kernvak dat in alle leerjaren wordt gegeven, zijn veel mensen nodig. En die zijn er niet, er is bijvoorbeeld al te weinig aanwas op de opleidingen. Ik heb nagedacht over oplossingen hoor, maar heb ook geen pasklaar antwoord. Er zal wel iets moeten veranderen aan het onderwijs, maar ik zie ook dat er veel plannen komen die na verloop van tijd opeens weer verdwijnen. Heel verwarrend is dat. Of projectonderwijs zoals Millenium Skills een oplossing is? Dan moet de meerwaarde voor elk vak wel zichtbaar zijn. Wij hebben voor Nederlands bijvoorbeeld een uur ‘ingeleverd’, een uur waarin interviewtechnieken zouden worden aangeleerd, maar ik zie of hoor het niet terugkomen. Ik zie wel kansen in samenwerking met de talen, daar zou je in blokuren algemene grammatica kunnen aanbieden. Daar moeten we als talensecties toch maar eens met de schoolleiding over praten. Maar dan moet er wel tijd voor worden vrijgemaakt.”
Arthur de Boer
Docent Nederlands
Hidde Wierda
Docent geschiedenis (en genomineerd voor geschiedenisleraar van het jaar)
‘We gooiende startende docenten voor de leeuwen’
“Er spelen twee problemen die bijdragen aan het lerarentekort. Ten eerste ligt er een politieke keuze aan ten grondslag hoe belangrijk je onderwijs vindt als overheid. Wat mij betreft is het van waarde voor de economie, maar ook voor de vrije samenleving die je wilt zijn. We verkeren in zwaar weer, en dat is een gevolg van de politieke keuzes van de afgelopen twintig jaar. Het tweede probleem is dat we last hebben van een beroerd imago. De erkenning van het vak begint bij meer salaris, bij herwaardering voor het vak. Veel jonge docenten stoppen omdat ze het werk te zwaar vinden en te weinig erkenning krijgen. Er is dus een noodoplossing nodig. We moeten als een dolle van die 1040 urennorm af. Nu bestaat een voltijdsbaan uit 24 lesuren, dat moet wat mij betreft naar 19. Met al die extra taken is het anders niet vol te houden. Vakbonden en politiek moeten nú in actie komen. Of we mensen uit het bedrijfsleven zouden kunnen trekken? Dan moeten de randvoorwaarden echt beter. Nu gooien we startende docenten voor de leeuwen. We doen ons best hoor, maar ook in de begeleiding zijn tekorten. We zijn al blij als er iemand voor de klas staat.”