Interview Homme Blom

'We moeten scherp zijn'

Hoe ga je om als docent om met alle technologische ontwikkelingen die – of je nu wilt of niet – jouw lokaal binnenkomen. We spraken erover met docent Frans en decaan vmbo-t Homme Blom van Hermann Wesselink College.

Homme Blom

Hoe kijk jij in algemene zin naar digitalisering binnen het onderwijs? Zie je daarin de laatste tijd veranderingen?

“Digitalisering biedt absoluut kansen. Het maakt maatwerk mogelijk in de klas: leerlingen kunnen adaptief oefenen of via een spel testen of ze de stof begrijpen. Dat maakt lessen afwisselender en soms leuker. Maar het is niet alleen een verrijking. Technische problemen zoals software die niet werkt of laptops die niet opgeladen zijn, kunnen lessen verstoren. En hoewel telefoons in de klas verboden zijn, zijn apps als WhatsApp en Snapchat gewoon meeverhuisd naar de laptop.”

Gebruik je zelf AI in je lessen, bij de voorbereiding of het maken van opdrachten?

“Tot nu toe niet. Ik vind het nog een beetje spannend en het voelt voor mij alsof ik dan ‘valsspeel’. Alsof ik niet zelf in staat zou moeten zijn om een goede les of opdracht te bedenken.”

‘AI kan helpen bij het voorbereiden van lessen of het opstellen van teksten’

Wat zie jij als de grootste voordelen en nadelen van AI in het onderwijs?

“Het grootste voordeel is de efficiëntie: AI kan helpen bij het voorbereiden van lessen of het opstellen van teksten. Dat scheelt tijd. Het grootste nadeel is dat je zelf misschien stopt met nadenken als je te veel op AI leunt.”

Zijn leerlingen volgens jou digitaal geletterder dan docenten?

“Niet per se. Leerlingen zijn vaak handiger met sociale media zoals TikTok of Instagram, maar als het gaat om basisvaardigheden – een bestand opslaan, een e-mail schrijven, goed zoeken op internet – dan merken wij als docenten vaak dat zij daar juist moeite mee hebben.”

‘We proberen ze op school een kritische houding aan te leren’

Kunnen leerlingen volgens jou het verschil tussen echt en nep online nog onderscheiden?

“Ik heb vertrouwen in het gezonde verstand van onze leerlingen. We proberen ze op school een kritische houding aan te leren en ik denk dat de meeste leerlingen echt wel in staat zijn om onderscheid te maken tussen wat waar is en wat niet.”

Hoe zie jij de invloed van Big Tech-bedrijven binnen het onderwijs?

“We moeten scherp zijn. Big Tech mag niet zomaar data verzamelen via het onderwijs. Tegelijkertijd kunnen we wel profiteren van hun tools, mits we duidelijke en goed afgebakende gebruikersovereenkomsten hanteren. Zo houden we controle.”

Wat zijn jouw ervaringen met het telefoonverbod op school?

“Het lijkt rustiger en gezelliger op school sinds het verbod. Leerlingen praten meer met elkaar in de pauzes of gaan lekker voetballen op het plein. Wat mij betreft, blijft het verbod – en wie weet volgt er ooit zelfs een laptopverbod.”

Dilemma's

Homme Blom reageert op een vijftal stellingen:

1. Boek of laptop?

Boek!

“Op de laptop worden opdrachten vaak klakkeloos gekopieerd en geplakt. Bovendien leidt de laptop af: WhatsApp en andere apps zitten er gewoon op. Een boek helpt om beter te focussen.”

2. Telefoon uit de klas of af en toe toestaan?

Telefoon uit de klas.

“Hoewel ik telefoons soms gebruikte voor een spelletje, is het beter als ze helemaal uit het lokaal verdwijnen. Zelfs in de tas zorgen ze voor afleiding.”

3. AI: snel aan de slag of beheersbaar houden?

Beheersbaar houden.

“Ik doe er zelf nog niets mee. Het voelt alsof we eerst moeten ontdekken wat het precies betekent, voordat we het breed inzetten.”

4. Digitaal onderwijs: altijd een docent nodig of kan het ook zonder?

Altijd een docent nodig.

“Sommige leerlingen redden zich misschien met alleen digitale tools, maar onderwijs gaat ook over socialisatie en persoonsvorming – en dat gebeurt het best in een fysieke setting.”

5. Digitale tools: uitproberen of eerst onderzoek doen?

Uitproberen.

“Door het gewoon te doen, leer je vaak het meest. Dat is ook een vorm van onderzoek.”

Volgende pagina