Reportage
‘We zijn met dit lokaal weer een stukje professioneler geworden’
Op 28 oktober opende het VeenLanden College (VLC) in Mijdrecht de deuren van de Business Launch: een gloednieuwe, professionele ruimte waar onderwijs en ondernemerschap hand in hand gaan. Rector Henk Ligthart, teamleider havo-bovenbouw Patrick Fränzel en burgemeester Maarten Divendal verrichtten gezamenlijk de feestelijke opening.
De naam Business Launch is bewust gekozen: geen lounge om te relaxen, maar een zakelijke launch – een lancering – van een inspirerende ruimte waar leerlingen van HAVO-P Business hun ondernemersvaardigheden ontwikkelen, hun eigen bedrijf runnen en leren samenwerken met de buitenwereld. De duurzame, flexibele inrichting, met draaibare wanden, twee winkelbalies, veel groen, open zicht naar de hal en diverse werkplekken, maakt dat de ruimte geschikt is voor zowel brainstormsessies, klantgesprekken als presentaties.
Geef onderwijs zoals je dat zelf had willen krijgen
Rector Henk Ligthart opent de bijeenkomst: “Dit nieuwe lokaal past bij het type onderwijs waarin school, gemeente en bedrijfsleven samenwerken. De helft van onze havoleerlingen krijgt inmiddels les op deze manier: vier dagen theorie en één dag praktijk in de richtingen Techniek en Business. Niet alleen leren in de schoolbanken, maar ook in de echte wereld.” Volgens Ligthart heeft dit type onderwijs de toekomst. “Ik zeg altijd tegen onze docenten: geef onderwijs zoals je dat zelf had willen krijgen. De Business Launch is daar een mooi voorbeeld van: een plek waar leerlingen met plezier leren, groeien en ondernemen.”
‘Ik zeg altijd tegen onze docenten: geef onderwijs zoals je dat zelf had willen krijgen’
Van saai lokaal tot inspirerende plek
Een van de drijvende krachten achter HAVO-P Business is teamleider Patrick Fränzel. Hij kijkt met zichtbaar plezier rond in het nieuwe lokaal.
“Ik was altijd een beetje jaloers op de Makerspace van HAVO-P Techniek”, zegt hij lachend. “Nu hebben wij ook zo’n goed uitgeruste ruimte, en dat was hard nodig.”
De Business Launch krijgt een multifunctionele rol binnen de school. “We gebruiken het niet alleen voor HAVO-P Business, maar ook voor tentoonstellingen van kunstvakken en gastcolleges. Het is onze ambitie om dit lokaal 24/7 te laten bruisen met activiteiten. Wij geloven sterk in het 20-80 learning-concept: één dag per week praktijkgericht werken en vier dagen theorie. Het is geen mbo-onderwijs, maar echt een praktijkgericht programma op havoniveau, in samenwerking met de maatschappij. Geen simulaties, maar realistische opdrachten van en uit de omgeving.”
“We zien dat havoleerlingen gemotiveerder zijn als ze praktijkgericht kunnen leren. Vaak wordt de havo nog als ‘vwo light’ gezien, maar havoleerlingen verdienen een aanpak die echt bij hen past. Dat de overheid deze richting nu officieel als een van de zeven examenvakken op de havo heeft erkend, helpt enorm. We zijn als VLC betrokken bij de landelijke pilot en regiocoördinator; ik ben waanzinnig trots op waar we nu staan, en dat smaakt naar meer. We zijn als school inmiddels bezig met het ontwikkelen van HAVO-P voor de richting Sport&Health (schooljaar 2026/2027) en er zijn plannen om dit concept ook voor de richting Art&Culture aan te bieden.”
Investeren in ondernemers van morgen
Ook het lokale bedrijfsleven is nauw betrokken bij het programma. Daniël Storm, eigenaar van reclamebureau Team Switch en voorzitter van de Ondernemersvereniging VIB, spreekt tijdens de opening over de waarde van de samenwerking:
“De opening van de Business Launch kun je zien als de start van een echt bedrijf,” zegt Storm. “Ondernemen is een idee bedenken, risico’s nemen, niet weten of iets werkt – en dat is prima. Falen is niet erg, als je maar durft. Duimen omhoog voor wie het probeert.”
De ondernemers ondersteunen de leerlingen met gastcolleges, pitchtrainingen en bedrijfsbezoeken. “De leerlingen die De Tuintoppers zijn gestart kwamen laatst bij ons langs,” vertelt Storm. “Dat zijn echte ondernemers hoor. Inspirerend om te zien. Als ondernemers moeten we investeren in jonge mensen - zij zijn onze medewerkers van de toekomst. En eerlijk is eerlijk: we leren er zelf ook van.”
‘Vaak wordt de havo nog als ‘vwo light’ gezien, maar havoleerlingen verdienen een aanpak die echt bij hen past’
Trotse burgemeester
Burgemeester Maarten Divendal spreekt tijdens de opening zijn waardering uit voor het vernieuwende onderwijs. “Ik ben best jaloers op dit soort projecten,” bekent hij. “Dit had ik ook wel gewild. Het VLC blijft zoeken naar manieren om onderwijs aantrekkelijk te maken. Dit programma laat zien dat leerlingen echt willen leren als theorie en praktijk hand in hand gaan.” Volgens de burgemeester is ondernemend leren een waardevolle voorbereiding op de toekomst. “Je leert experimenteren, vallen en weer opstaan. Dit soort onderwijs geeft jongeren praktische vaardigheden én maakt ook gewoon hun schooltijd leuker.”

Burgemeester Maarten Divendal bij de opening

Jeroen Vis
Docent
Ecosysteem
Docent Jeroen Vis ziet dat er inmiddels een ecosysteem tot stand is gekomen: steeds meer mensen zijn betrokken. Dat zag hij ook vandaag: er waren oud-leerlingen bij, nu tweedejaars hbo’ers, die vertelden hoe waardevol dit programma voor hen is geweest. Er waren ondernemers die echt iets terug willen doen voor de maatschappij, er waren trotse collega’s en natuurlijk was er de nieuwste generatie leerlingen.
“Vandaag voelt als een mooie nieuwe stap,” vertelt hij. “We zijn met dit lokaal weer een stukje professioneler geworden.” Vis benadrukt dat HAVO-P Business niet voor iedereen is; niet iedereen wil immers ondernemer worden. “Maar voor leerlingen die slecht uren achtereen op een stoel kunnen zitten en die willen leren door te doen, is dit echt dé manier om ze te bereiken. Sommige leerlingen bloeien hier helemaal op. Als ze iets doen waar ze enthousiast van worden, zie je een heel andere kant van ze. En dat is precies wat onderwijs moet doen.”
Leerlingen aan het woord
HAVO 5 – ondernemers van het eerste uur
Naud: “Ik wilde al vanaf de brugklas een bedrijf starten. Door HAVO-P Business kreeg ik de kans om het echt te doen. En het is gelukt.”
Michelle: “Samen met Naud en Vince ben ik De Tuintoppers begonnen. We doen tuinwerk voor particulieren en bedrijven. Eerst wilden we vooral ouderen helpen, maar ons bedrijf groeide snel. Nu werken we er elke week een paar uur naast school aan.”
Vince: “De gewone lessen vond ik nogal droog. HAVO-P Business sprak me direct aan, en ik heb er geen spijt van. We volgen een programma van vier blokken: theorie over ondernemen, een eigen bedrijf opzetten en dat koppelen aan een maatschappelijk vraagstuk – in ons geval hoe je duurzaam kunt tuinieren. Met hulp van de gastcolleges op hogeschool Inholland onderzoeken we nu of ons bedrijf echt levensvatbaar is, dus of het in de praktijk ook zou kunnen werken. Ook ons profielwerkstuk sluit daarop aan.”
Michelle: “We leren hier ondernemen, communiceren, presenteren en verantwoordelijkheid nemen. Ik kan wel zeggen dat mijn ondernemershart echt sneller is gaan kloppen.”

Merel, Michelle, Mees, Vince en Naud

Job, Finn, Brian en Fiene
HAVO 4 – de nieuwe lichting
Fiene: “Ik koos voor HAVO-P Business omdat ik het praktijkgedeelte heel aantrekkelijk vond.”
Finn: “Mijn ouders zijn ondernemers. Ze zeiden meteen: ‘Doen! Had ik dit maar gehad toen ik jong was.’ En ze hadden gelijk. In gewone lessen verlies ik snel mijn aandacht, maar hier blijf ik gefocust. Ik merk nu al dat ik makkelijker voor de klas durf te spreken.”
Job: “We mochten meedenken over de inrichting van het nieuwe lokaal. We wilden veel groen en een fijne sfeer. De draaiwanden zijn handig, dan kun je rustig in groepjes werken en rustig bellen.”
Brian: “We werken veel samen, dat is juist leuk. En we hebben nu al een eigen bedrijfje: we maken auto’s schoon met duurzame materialen.
Fiene: “Hoe we ons bedrijf pitchen? Wij maken auto’s van binnen en buiten schoon – duurzaam en krasvrij! Best goede slogan toch?”