Kijkje in de keuken

Uiteraard speelt corona op alle Cederscholen de hoofdrol in deze roerige tijden. Maar ondertussen gebeurt er van alles. De Cederscholen zijn altijd in ontwikkeling, op weg naar nóg beter onderwijs. Waar houden zij zich momenteel mee bezig? Een kijkje in elkaars keuken.

HLZ is officieel bèta-partner

Eind vorig jaar heeft rector Wilfred Vlakveld namens de school een officieel bèta-partner bord in ontvangst genomen. De komende jaren zal het HLZ zich meer gaan profileren als bèta-partnerschool. Voor leerlingen betekent dit dat ze onder andere meer mogelijkheden krijgen tot uitjes naar bedrijven, het volgen van masterclasses bij universiteiten en bijvoorbeeld extra ondersteuning bij onderzoek doen en het maken van het profielwerkstuk. Voor bèta-docenten en technisch onderwijsassistenten betekent dit extra mogelijkheden tot verdiepende nascholing.

Makerspace op het VLC in gebruik

Eerder namen we je mee naar de bouw van de Makerspace op het VLC. Nu is de techniekruimte volop in gebruik. Wat gebeurt er allemaal?

  1. Bij MakeX werken brugklasleerlingen aan zelfbedachte projecten en worden zij geïnspireerd door techneuten van binnen en van buiten de school. Bij MakeX in de brugklas zoeken leerlingen naar technische oplossingen. Zij gaan aan de slag met bijvoorbeeld het bouwen van een knikkerbaan voor gevorderden of een apparaat waarmee je druppeltjes water kunt laten zweven door geluid. Er kan gewerkt worden met 2D en 3D, met tekensoftware voor de snijplotters, 3D-printer of lasersnijder. Er kunnen robots gemaakt worden met behulp van microbit, Arduino, Raspberry Pi en de leerling leert programmeren. Ook videobewerking hoort tot de mogelijkheden.
  2. Op vrijdagmiddag werken leerlingen van alle leeftijden in de Makerspace aan interessante projecten, zoals het maken van een lasersnijmachine.
  3. Het initiatief van vijf leerlingen om een robot te maken, groeide uit tot een deelname begin 2021 aan The First Tech Challenge; een wereldwijde competitie Robot Bouwen. Het team eindigde in de landelijke competitie als 12e. Een zeer knappe prestatie! Ook dit jaar zijn ze alweer druk bezig hun prestatie te verbeteren bij de volgende uitdaging.
‘De Cederscholen zijn altijd in ontwikkeling, op weg naar nóg beter onderwijs’

CSB biedt het vak Technologisch Design aan

Ook op de CSB kunnen leerlingen hun technische skills ontwikkelen. Om leerlingen voor te bereiden op een veranderende en complexe maatschappij wordt bij het vak Technologisch Design aandacht besteed aan de Millennium Skills samenwerken, kritisch denken, problemen oplossen en computational thinking. Binnen het onderdeel filosofie staat vooral de vaardigheid kritisch denken centraal. De leerlingen leren na te denken over moderne technologische ethische dilemma’s. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn: hoe veilig zijn zelfrijdende auto’s, ontwikkelen robots zich tot zelflerende robots, worden drones zelfstandige killer robots, wordt de mens maakbaar door op genetisch niveau de mens te verbeteren. Prikkelende onderwerpen waarbij leerlingen in contact komen met Wetenschapsfilosofie, Sciencefiction en Futurologie.

Computational thinking is als vaardigheid onderdeel van digitale geletterdheid en is van primair belang bij het werken met de Micro:bit. Omdat computational thinking zich richt op de vaardigheden die essentieel zijn om problemen op te lossen waarbij veel informatie, variabelen en rekenkracht nodig zijn, leren de leerlingen met de Micro:bit stap voor stap te programmeren door een eigen ontworpen spel te digitaliseren.

HLW lanceert eigen app

Het HLW heeft niet alleen een bruisende website, er is nu ook een app waar medewerkers, ouders en leerlingen alles over de school kunnen vinden. Van het laatste nieuws tot het up-to-date-rooster, van de schoolgids tot leuke filmpjes over de school. Zo heb je de school altijd bij de hand. Handig! Download hier de app: https://hlw.nl/app/

Vrijdagmiddagactiviteit­en op het HWC

In een eerder interview met conrector Onderwijs Hilde van Stelten kon je lezen dat het HWC de NPO-gelden onder andere in wilde zetten voor vrijdagmiddagactiviteiten. Hilde: “Er zijn door corona grote zorgen over het welbevinden van leerlingen in de breedste zin van het woord. We willen dus vol inzetten op sociale vaardigheden. Leren samenwerken, werken aan positieve groepsvorming. Dat doen we bijvoorbeeld door middel van vrijdag­middag­activiteiten. We gaan het laatste uur op die dag vrijroosteren en allerlei activiteiten aanbieden. Een breed aanbod voor álle leerjaren en niveaus door elkaar.”

Dit jaar zijn de activiteiten gestart, wat zijn de eerste ervaringen? Docent Nederlands Gerda Harleman: “Een volle klas met leerlingen Spaans, een lokaal gevuld met programmeurs, een zestal koks in de keuken, een groep EHBO’ers in spé, muzikanten in het muziek­lokaal, knutselaars in het handvaardig­heids­lokaal, creatieve tekenaars, een groepje fotografen en een English Bookclub. Leerlingen van allerlei klassen en leeftijden én docenten zijn samen bezig met iets wat ze leuk of interessant vinden. De cursussen EHBO, Character Design en Anime zijn veruit het meest populair. De laatste twee worden gegeven door twee enthousiaste, creatieve leerlingen.”