Professionalisering

Een leven lang leren

Hoe zorgen we er als Cedergroep voor dat leerlingen én medewerkers zich (een leven lang) kunnen ontwikkelen? En hoe zijn we een aantrekkelijke werkgever voor school­leiders, docenten en Onderwijs Ondersteunend Personeel? Om die vragen te onder­zoeken, is een Cederbrede werkgroep Professionalisering gestart.

Duco Adema, voorzitter College van Bestuur van de Cedergroep: “Al langer vinden we dat leerlingen meer eigenaarschap moeten krijgen over hun leerproces. Maar dat geldt voor docenten net zo goed. Zij zijn de spil van het onderwijs, kunnen echt het verschil maken. Daarom staat het onderwerp professionalisering ook zo hoog op onze strategische agenda. We doen hierin de belofte aan leerlingen én medewerkers dat zij ruimte en gelegenheid krijgen om zich blijvend te kunnen ontwikkelen. Zeker in een tijd waarin het lerarentekort groter is dan ooit, is het essentieel dat docenten zich verbonden voelen met hun school. Daarom willen we als Cedergroep een aantrekkelijke werkgever zijn, die medewerkers uitdaagt het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen.”

Mede-eigenaar

“Veel collega’s scholen zich al bij op bijvoorbeeld het gebied van ICT, nieuwe onderwijsvormen en digitaal onderwijs. Maar het gaat er ook om dat een docent zich (mede)eigenaar voelt van die nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. Over de vraag hoe we medewerkers daarbij het beste kunnen ondersteunen, zal de werkgroep Professionalisering zich buigen. Als basis voor deze discussie hebben we een conceptnotitie voor strategisch HR-beleid opgesteld. De ideeën over professionali­sering zijn van toepassing op zowel huidige als nieuwe collega’s als op jonge en oudere collega’s. Hoe kunnen we nieuwe collega’s goed ontvangen? En hoe kunnen we in bijvoorbeeld een talentenpool jonge collega’s kennis laten maken met verschillende onderdelen van het onderwijs en hun talenten zo goed aanspreken? Voor collega’s die langer op een Cederschool werken, kan een training interessant zijn die al langer op zijn of haar verlanglijstje staat. Zo kan een medewerker zijn of haar bestaand talent versterken of juist een nieuw talent aanboren.”

Ambities

“Daarnaast kijken we naar de ambities van de school zelf en hoe collega’s daarop kunnen aansluiten. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat ontwikkelingen in een team of sectie vragen om aanvullende scholing. Voor oudere medewerkers kan verdere professionali­sering helpen om langer met plezier door te werken. Zo blijven we werken aan de verdere verbetering van ons onderwijs en onze eigen duurzame inzetbaarheid.”

‘Een docent moet zich (mede)­eigenaar voelen van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs’

Investering

“We zijn ons als werkgever bewust dat medewerkers in hun ontwikkeling zullen moeten investeren, en dat die uren niet altijd binnen de lestaak kunnen vallen. We willen open het gesprek voeren hoe we hen hierbij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. We weten dat het in het onderwijs voor veel medewerkers zoeken is naar een goede balans tussen werk en privé. We begrijpen dat dat lastig is, zeker in deze coronatijd.”

Lerende organisatie

“Net als voor onze leerlingen willen we ook voor alle medewerkers een cultuur realiseren waarin leren en het verbeteren van kwaliteit centraal staat. Niet omdat het nu niet goed is, maar omdat we nieuwsgierig zijn naar hoe het beter kan. Hoe we inspelen op nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Dat we ons allen verantwoordelijk voelen en willen bijdragen aan een goede school. En dat we plezier hebben in ons werk. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste om met elkaar tot stand te brengen.”