Verbeteren onderwijs

Digitaal onderwijs in stroomversnelling op het HLW

Je hebt als docent het digitaal onderwijs aardig onder de knie en je bezit de nodige ICT-vaardigheden. En dan breekt de coronacrisis uit. Hoe organiseer je binnen een paar weken digitaal onderwijs, voor docenten én leerlingen? Faruk Kocaoglu, docent aardrijkskunde en Youssef Zerri, docent natuurkunde en assistent-teamleider bovenbouw van het Hervormd Lyceum West (HLW) kijken terug op de afgelopen maanden.

Faruk geeft aardrijkskunde en ‘Hallo Wereld’-lessen aan maar liefst elf klassen, waaronder de blended learning-klas. “Ik zag dat deze klas het afstandsonderwijs gelijk oppakte. Ik hoefde maar iets op Magister te zetten, en zij gingen ermee aan de slag.” Voor de overige klassen duurde het even voordat het digitaal onderwijs goed op gang kwam. Hoe zorg je ervoor dat iedereen op tijd in de online les aanwezig is, aan het werk gaat en een opdracht op tijd inlevert? “Dat was best even zoeken in het begin”, aldus Faruk. Youssef sluit daarbij aan: “Ik herken dit beeld. Het duurde een paar weken voordat iedereen online aanwezig was. Toen we ook voor de digitale lessen de absentie bijhielden, ging het beter. Het grootste probleem was de discipline: op tijd je bed uitkomen en niet in je pyjama voor het scherm verschijnen, is voor veel leerlingen nog geen eenvoudige opgave”, glimlacht hij.

‘De snelcursus Microsoft Teams voor collega’s was heel leerzaam.’

Extra aandacht

Ondanks alle inspanningen is het Faruk niet gelukt om al zijn leerlingen te bereiken. “Ik kan in het systeem zien of een leerling een opdracht maakt. Ik zag dat een kleine groep niets aan school deed”, legt Faruk uit, “ik mis nog steeds zo’n twintig procent van mijn leerlingen. Ik probeer hen nu via hun vrienden of WhatsApp te bereiken.” Voor een groep kwetsbare leerlingen is het waardevol geweest dat de aanvraag voor laptops met behulp van de Cedergroep, gemeente en SIVON kon worden ingewilligd. Youssef: “Dat hielp enorm. Daarnaast waren er nog zo’n dertig leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hadden. Die hebben we de afgelopen maanden op school onderwijs gegeven, verspreid over een aantal lokalen.”

Ondersteuning bieden

Youssef is naast docent ook assistent-teamleider. Een waardevolle combinatie, juist in deze tijd. Hij was in de eerste weken sterk betrokken bij collega’s en alles wat er op hen afkwam en kon dat terugkoppelen aan de schoolleiding. “We besloten bijvoorbeeld als school om met Microsoft Teams te werken, maar die tool vraagt best wat kennis. Daarom ben ik in de mogelijkheden van het programma gedoken en heb ik samen met collega Tim Niekerk mijn collega’s een snelcursus gegeven.” “Dat was heel leerzaam”, bevestigt Faruk. Over het algemeen verliep het allemaal snel vrij goed. Youssef: “Natuurlijk waren er wel wat bugs die we moesten oplossen – zo konden leerlingen ook beheerder worden van Teams. Dat was natuurlijk niet de bedoeling en hebben we snel opgelost!”

In contact blijven

In eerste instantie verliep de communicatie tussen de schoolleiding en docenten volledig digitaal. “We kregen via de mail steeds een update van de afspraken voor de komende weken”, legt Faruk uit. Youssef: “Na drie weken hebben we als schoolleiding eerst de sectievoorzitters uitgenodigd op school, en daarna de teams van de verschillende leerjaren. Docenten verlangden echt naar contact.”

‘Het digitaal onderwijs is nu in een stroomversnelling gekomen.’

Stroomversnelling

“Voor leerlingen en docenten is deze periode behulpzaam geweest om ICT-vaardiger te worden”, blikt Youssef terug. “Maar ik vind persoonlijk het fysieke contact tussen docent en leerling op één staan. Je kunt online moeilijk inschatten of een leerling het echt heeft begrepen.” Faruk: “We zijn als school al langer bezig met het ontwikkelen van digitaal onderwijs, maar dat is nu in een stroomversnelling gekomen. Ik hoop dat de overzichtslijst met digitale tools die ik heb gemaakt behulpzaam is voor docenten, ook in de toekomst. En deze tijd heeft ook wel een appèl gedaan op mijn creativiteit. De afgelopen weken heb ik allerlei praktische opdrachten bedacht, los van het boek.”

Weer naar school

“Nu zijn we bezig om te kijken hoe we het onderwijs na 1 juni gaan inrichten”, blikt Youssef vooruit, “als je alle leerlingen op anderhalve meter afstand van elkaar les wil geven, kom je er niet uit. Die ruimte is er gewoonweg niet. Het zal dus een combinatie van fysiek en online onderwijs worden. En verder kijken we hoe leerlingen in deze periode achterstanden kunnen wegwerken.” Faruk: “Nee, met 25 leerlingen in een lokaal zie ik ook niet voor me. Maar ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om dit jaar op een goede manier af te sluiten. Daar gaan we voor.”