Vertel je verhaal

Nieuwe visuele identiteit Cedergroep

Zoals je waarschijnlijk al is opgevallen ziet dit Cedermagazine er anders uit dan vorige edities. Net zoals de andere communicatiemiddelen van de Cedergroep is het magazine omgezet naar de nieuwe visuele identiteit die begin dit jaar is afgerond.

Wat is een visuele identiteit?

Goed om even helder voor ogen te hebben: wat verstaan we precies onder een visuele identiteit? Concreet is een visuele identiteit de stijl waaraan je te herkennen bent. Deze bestaat meestal uit een combinatie van je logo, lettertype, kleurgebruik en vormentaal. Maar de stijl voor fotografie kan er ook onderdeel van zijn. Of de manier van animeren op je website. Oftewel: het is de visuele vertaling van het verhaal van je organisatie. Het vertelt je verhaal zonder dat je het zelf doet.

Het nut van een (nieuwe) visuele identiteit

Een goed opgezette en consequent gebruikte visuele identiteit zorgt voor herkenbaarheid en straalt kwaliteit uit. Ongeacht of je iets ‘mooi’ vindt of niet. Je laat zien dat je degene die tegenover je zit (met wie je communiceert) serieus neemt. Net als andere organisaties moeten wij onszelf continu blijven ontwikkelen. Misschien nog wel meer gezien onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We gebruikten al jaren hetzelfde logo en identiteit. En zoals je eigen uiterlijk meegroeit met je identiteit of karakter geldt dit ook voor ons als organisatie. De ontwikkeling en het verhaal van de Cedergroep hebben de laatste twee jaar echt een sprong vooruit gemaakt. Dit nieuwe verhaal willen we veel meer uitdragen. De nieuwe visuele identiteit helpt hierbij. Zowel inhoudelijk als concreet; met nieuwe communicatiemiddelen zoals dit online magazine. Je kunt misschien wel spreken van een groeispurt. En die verdient simpelweg ook een nieuw jasje.

Uitwerking

Het nieuwe verhaal en visuele identiteit zijn inmiddels uitgewerkt in verschillende middelen waarbij dit magazine, de nieuwe website en videographic het meest in het oog springen. En waar inhoud en vorm ook het meest samenkomen.

Het verhaal achter de nieuwe identiteit

Met het nieuwe verhaal zijn we natuurlijk niet 180 graden gedraaid. We zijn nog steeds een scholenstichting met vijf aangesloten scholen. Scholen die dezelfde waarden delen, maar die deze waarden elk op hun eigen manier invullen. En we blijven ook gewoon de Cedergroep heten. We hebben deze vaste kenmerken gebruikt als basis voor het design. In plaats van de cederboom in zijn geheel zoals in het oude logo, hebben we de vrucht van de ceder gebruikt als metafoor voor het onderwijs en de leerlingen die op onze scholen zitten. Deze vrucht is een dennenappel. Hier hebben we een steeds abstractere vorm uit gedestilleerd tot het nu bekende beeldmerk. De vijf ‘lijnen’ waaruit dit is opgebouwd staan voor de vijf scholen van de Cedergroep. We hebben de herkenbare kleur groen behouden, maar een aantal nieuwe kleuren geïntroduceerd om zowel het onderscheid tussen de scholen als de verwantschap aan te duiden. Eenheid in verscheidenheid, zeg maar. En last but not least hebben we het logo voorzien van de vaste ondertitel ‘Succesvol en waardenvol onderwijs’ om meer duiding te geven aan het ‘waarom’ van de Cedergroep.

De nieuwe visuele identiteit is ontwikkeld door RAADHUIS creative agency. Wat vinden zij van het resultaat?

Adviseur strategie en communicatie Bart van Koppen: “Als creatief bureau gaan we graag in de breedte aan de slag, zoals we dat voor de Cedergroep ook hebben gedaan. Dat levert toch de sterkste merken en verhalen op. En toegegeven, het vatten van een identiteit voor de overkoepelende organisatie van vijf best verschillende scholen is niet makkelijk. Maar we zijn trots op wat er is neergezet.”