Interview nieuwe rector CSB

‘Ik ben hier enorm welkom geheten’

Sinds 1 maart heeft de CSB een nieuwe rector: Judith van der Boom. Wat zijn haar eerste indrukken van de school? Wat drijft haar? En wat staat er wat haar betreft hoog op de agenda? Een kennismaking met een bevlogen rector, met een groot hart voor het onderwijs.

Hoe is je loopbaan tot nu toe verlopen?

“Ik ben opgegroeid in het Noorden van het land. Daar heb ik gestudeerd en kreeg ik mijn eerste baan bij de Koninklijke Marine. Heel leerzaam. Daarna ben ik gaan werken bij het Calandlyceum in Amsterdam. Van docent Engels en sectievoorzitter tot lid van de MR, van docent drama en het opzetten van kunstklassen tot studie- en afdelingsleider: ik heb me daar heel breed kunnen ontwikkelen en heb het daar heel veel jaren enorm naar mijn zin gehad.”

Waarom toch een volgende stap?

“Toen ik op het Calandlyceum afdelingsleider werd van de bovenbouw havo/vwo, kwam ik steeds meer in aanraking met schoolbrede zaken, zoals het toetsbeleid en de profilering van de cultuurprofielschool. Ik heb in die tijd managementtrainingen gedaan en cursussen gevolgd op het gebied van persoonlijk leiderschap. Dat besturen beviel me steeds meer, en ik was toe aan iets nieuws. Vorig jaar zag ik de vacature voor rector van de CSB. Die sprak me meteen aan en ik heb gesolliciteerd. En nu zit ik hier.”

Hoe heb je de sollicitatieprocedure ervaren?

“Ik kan niet anders zeggen: het waren gewoon heel leuke gesprekken. De vacature sprak me meteen aan vanwege de diverse populatie van de school, die echt een afspiegeling is van de bevolking van Amsterdam. Uit de eerste gesprekken bleek dat ook het team zelf divers is. Wat ik las in het schoolplan sprak me erg aan en de vorm en inhoud van de Millennium Skills passen helemaal bij mijn idee over goed onderwijs. Daarbij hoorde ik veel positieve verhalen over de school. Ik werd steeds enthousiaster en gelukkig was dat enthousiasme wederzijds. Uit een laatste assessment bleek dat wat ik in de gesprekken vertelde ook aansluit bij wie ik daadwerkelijk ben.”

‘Het is prettig om hier te werken. Dat ervaar ik, nu ik hier een paar maanden rondloop’

Wat vertelde je de commissie?

“Dat ik een veelzijdig iemand ben. Daarnaast ben ik vrij autonoom en beweeg ik me gemakkelijk in verschillende geledingen. Ik zie mezelf als iemand die authentiek blijft en verbindend kan zijn in de hele school. En ik ben heel betrokken bij het onderwijs. Die jaren op school zijn zo bepalend voor een leerling; het kan een kind maken of breken. Om daaraan bij te dragen is echt mijn drive, daar ga ik blind voor.”

Hoe ervaar je de eerste maanden op de CSB?

“Ik ben enorm welkom geheten door iedereen. Van conciërge tot docent en van MR-lid tot teamleider: iedereen is zo hulpvaardig. Dat zegt iets over de cultuur van de CSB. Ik houd nu gesprekken met mensen die grote taken hebben zoals de zorgcoördinator, decaan, schoolopleiders en sectievoorzitters. Ik ben benieuwd hoe zij hun rol zien en wat volgens hen de kracht is van de school. Van iedereen hoor ik dat ze heel blij zijn met de diversiteit en de fijne collega’s. En dat de lijntjes kort zijn. Kortom: dat het prettig is om hier te werken. En dat ervaar ik zelf ook, nu ik hier een paar maanden rondloop.”

Wat is voor jou goed onderwijs?

“In het CSB-onderwijsconcept ‘betekenisvol leren’ schuilt voor mij echt de kern van goed onderwijs. We moeten op zoek naar hoe vorm en inhoud voor een leerling betekenisvol zijn. Pas als de lesstof voor een leerling iets betekent, gaat een leerling leren. Dat heeft natuurlijk ook met eigenaarschap te maken. In het verlengde daarvan moet goed onderwijs gericht zijn op het geven van zelfvertrouwen aan leerlingen. Het is fijn om te merken dat mijn visie aansluit bij het onderwijs van de CSB. Je ziet het aan hoe docenten omgaan met leerlingen en ik merk dat veel docenten persoonsontwikkeling hoog in het vaandel hebben staan. Ook het programma Junior Building School, waar het tweede jaar expliciet aandacht wordt geschonken aan persoonsontwikkeling van leerlingen, vind ik een mooi voorbeeld van de aandacht die er voor die sociale ontwikkeling is.”

‘Onderwijs moet wat mij betreft een goede balans zijn tussen kennis en vaardigheden verkrijgen (kwalificatie), socialisatie en persoonsvorming’

Hoe verhoudt die persoonlijke ontwikkeling zich tot het overbrengen van kennis?

“Kennis is belangrijk, maar in deze snel veranderende tijd weten we ook niet goed welke kennis nodig is over twintig jaar. Wat leerlingen in deze tijd dus echt nodig hebben is dat ze durven om ‘lerend’ te zijn, dat ze mogen proberen en dat ze geloof hebben in eigen kunnen. Natuurlijk moeten we kennis overbrengen, maar als een leerling niet in zichzelf gelooft, gaat die kennis ook niet resoneren. Focus dus op hoe leerlingen zich die kennis eigen maken. Onderwijs moet wat mij betreft een goede balans zijn tussen kennis en vaardigheden verkrijgen (kwalificatie), socialisatie en persoonsvorming.”

Heb je al plannen voor de toekomst?

“Ik zit echt nog in de kennismakingsfase, dus daar kan ik nu nog niet zoveel over zeggen. Wat ik wel weet is dat er een goed schoolplan ligt, waarop we verder kunnen bouwen. Tijdens corona heeft veel stilgelegen. We kunnen het schoolplan dus nu gaan uitbouwen en meer gezicht geven. Hoe kunnen we onze vwo-afdeling nog meer versterken? Hoe kunnen we ons als school nog sterker profileren in het Amsterdamse, wat maakt ons uniek? En als dit onze visie is, wat voor CSB-docent past daar dan bij? Met die vragen gaan we de komende tijd samen aan de slag.”

Op welke termijn kunnen we dat verwachten?

“Ik ben een doener en ik sta te popelen, maar ik heb mezelf toegesproken om eerst te kijken en te luisteren. Om de tijd te nemen om alles wat ik hoor en zie te laten resoneren. Als ik puur alleen mijn eigen wensen had willen vormgeven, had ik een eigen bedrijfje moeten beginnen. Het mooie van een school is dat je de expertise van mensen in kan zetten, en vanuit hun kracht aan een school kan bouwen. Pas als je het met alle medewerkers samen doet, wordt het een gedragen visie.”