Nieuws vanuit de scholen

Minister Dennis Wiersma bezoekt VLC

Minister voor primair en voortgezet onderwijs Dennis Wiersma heeft op donderdag 10 maart 2022 een bezoek gebracht aan het VeenLanden College. De minister sprak met de rector Henk Ligthart, conrector onderwijs Annemieke Schutte, een aantal docenten maar vooral heel veel leerlingen.

MakerSpace Amstel & Venen

Op het programma van de minister stond een bezoek aan de nieuwe MakerSpace. De MakerSpace Amstel en Venen is een samenwerking tussen het VeenLanden College en TechNet Amstel & Venen. Het doel is om niet alleen leerlingen van het VeenLanden College te laten profiteren van alle mogelijkheden, maar ook basisschoolleerlingen, leerkrachten, buurtbewoners en ouders enthousiast te maken voor techniek en technologie. De minister keek zijn ogen uit en werd verrast door leerling Jeroen Goossens, hij had een portret gemaakt van de minister. Het portret is gegraveerd in perspex, met een zelf ontworpen en 3D-geprinte voet, met daarin een klein stipje LED's. Zoiets noem je in het Engels een 'edge-lit sign'. Deze krijgt vast een mooie plek op zijn bureau. Op zijn beurt verraste de minister de aanwezigen met zijn skills in het vliegen met een drone.

IBC International Business College

De minister sprak ook met economiedocenten Patrick Fränzel en Jeroen Vis over de nieuwe onderwijsvorm die volgend schooljaar van start gaat voor havo 4 leerlingen: IBC International Business College. Hiermee is de school officieel een 20/80 learningschool geworden. De minister sprak met havo 3 leerling Alec Lansman die onlangs een sollicitatiebrief heeft geschreven om volgend jaar deel te kunnen nemen aan deze vorm van onderwijs. Ook sprak de minister met atheneum 5 leerling Coos Huijsson die heeft meegedaan aan het project Junior Company van Jong Ondernemen.

GO gepersonaliseerd onderwijs

Tot slot sprak de minister met Marga Hoohenkerk en een aantal leerlingen van het GO onderwijs in Vinkeveen: Iris Pothoff, Abe Feenstra en Simphiwe Groot. Simphiwe zag haar kans schoon en vroeg aan de minister of er een selfie gemaakt kon worden. Behalve een goede drone-arm bleek hij naar eigen zeggen ook over een goede selfie-arm te beschikken en het resultaat zie je hiernaast. Op de foto minister Dennis Wiersma met op de achtergrond Iris, Abe en Simphiwe.

De minister kreeg uitleg over gepersonaliseerd onderwijs en toonde zich zeer geïnteresseerd. Op de locatie Vinkeveen kunnen leerlingen gepersonaliseerd onderwijs (GO) volgen naar Zweeds model (Kunskapsskolan). De leerling kiest elke week leerdoelen en heeft een persoonlijke coach die helpt bij die keuze. Tijdens een wekelijks persoonlijk gesprek worden de planning en de leerdoelen voor de komende week, maar ook de resultaten en het welbevinden besproken. Daarbij is het mogelijk dat het ene vak op mavo- en het andere vak op bijvoorbeeld havo-niveau wordt gevolgd. Eigen verantwoordelijkheid is een eigenschap die getraind wordt; de docent heeft hierin een coachende rol. De minister gaf ook nog gelegenheid tot vragen stellen en daar werd door de schoolleiding goed gebruik van gemaakt. Een werkbezoek leent zich bij uitstek voor het aanreiken van inzichten uit het werkveld. Het was een constructief en fijn bezoek waar iedereen positief en met enige trots op terugkijkt.

Ramadanmarkt en Iftar op het HLW

Waardevolle afsluiting voor examenleerlingen

Hoe kunnen we voor deze lichting eindexamenleerlingen toch iets leuks bedenken? En is het niet mogelijk de vanwege corona uitgestelde kerstmarkt toch nog door te laten gaan? Om hier iets op te verzinnen, staken docenten Elias Fadel, Rebecca Koot, Yasmina El Hilali en Faruk Kocaoglu van het HLW de koppen bij elkaar. Het resultaat? Een geslaagde ramadanmarkt voor de hele school en een drukbezochte Iftar voor examenleerlingen en hun docenten.

Op vrijdag 22 april was het ’s middags een drukte van belang op het HLW. Verschillende klassen hadden activiteiten georganiseerd. Leerlingen en docenten konden genieten van een potje voetbal, henna laten aanbrengen op hun handen in een beautysalon, racen en FIFA spelen in een game­center of Oudhollandse spelletjes spelen. En zoals het een echte markt betaamd was er ook veel eten, aan­geleverd door sponsoren. Yasmina: “Maar het was wel een ramadan­markt. Daarom was het eten voorverpakt, zodat bezoekers het konden bewaren.” Faruk: “Die drie­honderd gratis baklava waren wel in mum van tijd uitverkocht!” Net als bij de kerstmarkt, was de op­brengst van de markt bestemd voor een goed doel. Dit keer was het voor een stichting die lokaal ingekochte voedselpakketten in Oeganda uitdeelt aan de bevolking. Elias: “Om een mooi geldbedrag op te halen motiveert leerlingen heel erg, dat is mooi om te zien.”

Aan tafel

’s Avonds was het vervolgens tijd voor de examenleerlingen om aan tafel te gaan. Buiten stonden tenten en lange tafels, waar zo’n honderd leerlingen uit mavo 4, havo 5 en vwo 6 en vijftig docenten aanschoven. Yasmina: “Het was heel fijn dat de school wat budget had voor deze bijzondere maaltijd. Er waren lang geen activiteiten georganiseerd, dus er was nog wat geld beschikbaar. Daardoor konden we het eten laten verzorgen door geweldige sponsoren.” Na de bekendmaking van het opgehaalde geldbedrag van € 2.800 – het hoogste bedrag van de afgelopen jaren – kon het vasten om 20.53 uur worden doorbroken met, zoals gebruikelijk is, het eten van één of meerdere dadels en het drinken van wat water of melk. Elias: “We hebben heel veel positieve feedback ontvangen op de Iftar, iedereen waardeerde het samenzijn heel erg.” Rebecca: “We zijn blij dat we deze dag voor de examenleerlingen hebben kunnen organiseren. Ze hebben het afgelopen jaar hun reizen en andere leuke uitjes moeten missen, dus dit was een zeer welkome afsluiting van hun schooltijd.”

Voor herhaling vatbaar

Is er iets dat de projectgroep volgend jaar anders zou doen? Yasmina: “De Iftar was een groot succes, deze activiteit is zeker voor herhaling vatbaar. De ramadanmarkt was ook erg leuk, maar nu de pandemie op zijn retour is, kan het wellicht ook weer een kerstmarkt worden. En er was zeker betrokkenheid vanuit de docenten en leerlingen, maar het zou nog meer kunnen gaan leven in de hele school.” Faruk: “Ik heb mooie promotiefilmpjes gemaakt van de markt en Iftar, die ik op de website en sociale media zet. Als je ziet hoe positief de sfeer is, weet ik zeker dat iedereen vanzelf enthousiast wordt!” Bekijk hier het filmpje van de ramadanmarkt:

HLZ-examenleerlingen naar Noordwijkerhout

Nuttige en het aangename verenigd

‘Een goede voorbereiding is het halve werk’, dachten ze op het HLZ. De eindexamenleerlingen vertrokken samen met afdelingsleiders Corinne van Baar en Harold Tennekes, leerjaarcoördinatoren Louki Maas en Joke Stisen én dertien vakdocenten half april naar de Stayokay in Noordwijkerhout. Het programma? Examentrainingen afgewisseld met outdoor-activiteiten op het strand.

“We vonden dat deze examenleerlingen die de afgelopen jaren door corona geen reizen hebben kunnen maken, wel een leuke overnachting verdienden. Daarnaast vonden we het belangrijk dat deze leerlingen na de laatste lessen en de examenstunt echt in een ‘examenflow’ terecht zouden komen. Daarom hebben we deze dagen georganiseerd”, legt afdelingsleider havo 4/5 Harold Tennekes uit. Maandag en dinsdag de vwo-leerlingen, en woensdag en donderdag de havo-leerlingen. Op het programma stonden verschillende examenmodules waaruit de leerlingen zelf een keuze mochten maken.

“We hoopten natuurlijk dat leerlingen kozen voor een training voor een vak waar ze nog wat oefening nodig hadden. Meestal was dat zo, en soms hebben we ze op advies van een docent ingedeeld”, vertelt afdelingsleider vwo klas 4-6 Corinne van Baar. “Ook al waren het maar twee dagen, zowel de leerlingen als de vakdocenten hebben het als zeer geslaagd ervaren. Het is heel waardevol om samen te leren, en daarna ontspannen spellen te doen op het strand en samen te eten in een restaurant.” Harold: “Alleen voor de work-out om 6.30 uur ‘s ochtends in de duinen waren maar vier leerlingen te porren. En wij docenten konden natuurlijk niet verstek laten gaan. Ach, zo hadden we nog wat aan onze dag!”

In memoriam Volkert Renooy

Donderdag 24 maart bereikte ons het droevige bericht dat de teamleider onderbouw van de CSB Volkert Renooy plotseling is overleden. In een afscheidsbijeenkomst op de CSB voor collega’s de dag erna herdachten we hem. Door iedereen wordt Volkerts grote betrokkenheid bij de leerlingen en zijn warme belangstelling voor collega’s genoemd. Van zijn inzet voor het jaarlijkse brugklaskamp op Terschelling tot en met hoe hij met overtuiging op open avonden aan belangstellende leerlingen en ouders vertelde over de CSB. We zullen Volkert missen en wensen zijn naasten veel sterkte toe met het verwerken van zijn overlijden.